محل تبلیغات شما

مجلس شورای اسلامی

 مدرس با دقت و تیزبینی جزئیات بودجه سالانه و طرح های دولت را مورد مداقه قرار می داد تا از سوء استفاده و اسراف جلوگیری کند. در جلسه ۱۸۹ مجلس ششم با اختصاص اضافه بودجه سال ۱۳۰۵ ش برای تعمیر قصرهای سلطنتی مخالفت نمود و پیشنهاد کرد این مبلغ جهت سرمایه بانک تخصیص داده شود.

 در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم و یکی از نمایندگان مجلسی که می توان از ایشان به عنوان الگو برای دیگر نمایندگان نام برد، شهید مدرس است که در سه شماره به برخی از ویژگی های این شهید والامقام اشاره خواهیم کرد تا بتوانیم افرادی با این شاخصه ها و ویژگی ها برای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی انتخاب نماییم.

* شجاعت و استقلال شخصیتی

امام خمینی(ره) درباره آزادمنشی مدرس در برابر رضاخان نقل می‌کنند: من بودم آنجا که یک کسی چیزی نوشته بود، زمان قدرت رضاشاه، زمانی که آن وقت باز شاه نبود، یک قلدر نفهمی بود که هیچ چیز را ابقاء نمی‌کرد. یک کسی که آمد، گفت: من یک چیزی نوشتم برای عدلیه، شما ببرید پیش حضرت اشرف(رضاشاه) تا ببیند. مدرس در جواب گفت: رضاخان نمی‌داند عدلیه را با الف» می‌نویسند یا با عین» من بدهم این را او ببیند؟ نه اینکه این را در غیاب می‌گفت؛ در حضورش هم می‌گفت . برای اینکه وارسته بود. وابسته به هواهای نفس نبود . این برای مقام و برای جاه و برای وضعیت کذا نمی‌رفت عمل بکند. او برای خدا عمل می‌کرد».

عدم وابستگی مدرس به دستگاه‌های قدرت و ثروت او را به چنین جایگاهی رساند. مدرس خود می‌گوید: من ده رییس‌الوزرا و چهل، پنجاه وزیر را دیدم و رد کردم، اگر هر کدام از این‌ها در مجلس مدعی شد که مدرس یک توقعاتی از من کرده است، آن شخص خیلی مرد است. یک کاغذ در هیچ کابینه‌ ندارم. هیچ تقاضایی از کسی نکرده‌ام».  (رومه جمهوری اسلامی، ۱۱ آذر ۱۳۶۶)

مدرس که رهبر اکثریت مجلس چهارم بود خطاب به نمایندگان و در انتقاد از رضاخان گفت: شما مگر ضعف دارید این حرفها را می‌زنید و درپرده سخن می‌گویید، ما بر هر کس قدرت داریم. از رضاخان هم هیچ ترسی و واهمه نداریم. ما قدرت داریم پادشاه را عزل کنیم، رئیس الوزراء را بیاوریم، سؤال کنیم، استیضاح کنیم، عزلش کنیم و همچنین رضاخان را استیضاح کنیم، عزل کنیم می‌روند در خانه شان می‌نشینند. »

- این مجسمه هم مثل صاحبش دو رو دارد!

سید عبدالباقی مدرس:

رضاخان در اول خیابان سپه، محوطه بزرگی را که به نام باغ ملی بود، تعمیر و بازسازی کرد تا مراسم نظامی را در آن برگزار کند. در بالای سر در بزرگ آن، مجسمه نیم تنه‌ای از خود نصب نمود که مانند دو مجسمه از پشت به هم چسبیده بود که هم از بیرون شمایل تمام صورت او را داشت و هم از درون.

روزی برای مراسمی پدرم را دعوت کردند و من نیز همراه ایشان از منزلمان که سرچشمه بود، به آنجا رفتم. وقتی رسیدیم، رضاخان و عده‌ای دیگر از آقا استقبال کردند و رضاخان به شرح و وصف پرداخت. در چادری نشستیم. رضاخان از شهید مدرس پرسید: حضرت آقا، در ورودی را ملاحظه فرمودید؟ » پدرم گفت: بله، مجسمه شما را هم دیدم. درست مثل صاحبش دو رو دارد! » رضاخان از شرم و ناراحتی به خود می‌پیچید و تا پایان مجلس دیگر سخنی نگفت.

مدرس در یکی از نطق‌های خود پرده از این آزادگی و استقلال شخصیتی بر می‌دارد.

آنجا آمده است: اگر من نسبت به بسیاری از اسرار آزادانه اظهار عقیده می‌کنم و هر حرف حقی را بی‌پرده می‌زنم، برای آن است که چیزی ندارم و از کسی هم نمی‌خواهم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع را کم نمایید آزاد می‌شوید . باید جان انسان از هرگونه قید و بندی آزاد باشد تا مراتب آزادگی خویش را حفظ نماید. وقتی کسی به دنیا دل بست باید بنده مردم جهان گردد و من هیچگاه راضی نیستم به خاطر خود و هوای دل، استقلال و آزادی انسانی را فدای جهان و جهانیان کنم. »

(حمیدرضا ملک‌محمدی، مدرس و ت‌گذاری عمومی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۱۴۳)

* اهمیت کار کارشناسی

مدرس با دقت و تیزبینی جزئیات بودجه سالانه و طرح های دولت را مورد مداقه قرار می داد تا از سوء استفاده و اسراف جلوگیری کند.

در جلسه ۱۸۹ مجلس ششم با اختصاص اضافه بودجه سال ۱۳۰۵ ش برای تعمیر قصرهای سلطنتی مخالفت نمود و پیشنهاد کرد این مبلغ جهت سرمایه بانک تخصیص داده شود.  

(مدرس در پنج دوره تقنینیه مجلس شورای ملی، ج ۲، ص ۵۰۵ – ۵۰۳)

رفاه عمومی، توسعه و تقویت منابع عایداتی مملکت مورد توجه خاص مدرس قرار داشت. در جلسه ۷۶ ششمین دوره مجلس شورای ملی با افزایش حقوق نمایندگان مجلس مخالفت کرد.

(درس در پنج دوره تقنینیه مجلس شورای ملی، ج ۲، ص ۳۵۹ - ۳۵۸-)

مدرس: بنده خدمتگزاری می‌کنم. خرده‌گیری کردن از همدیگر که به درد این ملت غرق شده نمی‌خورد چه فایده دارد به‎جز تلف کردن وقت مجلس؛ که جلسه‌اش را قیمت کردند، هفت‎صد تومان شده. از نظر بنده دقیقه‌اش مقابل تمام دنیا قیمت دارد».

- آدم انتخاب کنید

یک روز وقتی که مدرّس از مجلس به خانه بازگشت، عدّه‌ای از مردم به منزل مدرّس ریخته با سر و صدای زیاد گفتند: آقا! این چه لایحه‌ای بود که امروز تصویب شد؟ خلاف مصلحت است».

مدرّس پاسخ داد: اگر بیست رأس اسب و الاغ و یک آدم را در مجلسی جمع کنند و از آن‌ها بپرسند که ناهار چه می‌خورید، جواب چه می‌دهند؟

همه گفتند: جو»

مدرّس گفت: آن یک نفر هم ناچار است سکوت کند. این وکلایی که شما انتخاب کرده‌اید، شعورشان همین است. بروید آدم انتخاب کنید».

- راه آهن

هنگامی که بحث لایحه اجاره ساختمان راه آهن میان بندر خرمشهر و بندرگز در مجلس مطرح بود، مدرس گفت: در اینکه خط آهن برای ما از اام امور است و هر ساعتی زودتر، بهتر است و چیز مرغوبی است که تمام ملت ایران طالب آنند، حرفی نیست . ولی اینجا حرف در خط اول است که آیا آن خط اولی کدام است و کدام اصرف و اصلی است، این را باید تأمل کنیم . اگر خودشان از متخصصین ما چیزی فراگرفتند به ما حالی کنند که جهات حسن این راه این است و جهات مضره آن راه آن است.

(مدرس در پنج دوره تقنینیه مجلس شورای ملی، ج ۲، ص ۳۴۷ – ۳۴۶)

آقای مدرس خطاب به آقای دکتر مصدق اظهار داشتند: اگرجنابعالی فرمایشی دارید بنده وقت خود را به شما واگذار میکنم. سپس دکتر مصدق پشت تریبون آمد. شاید دلیل اینکه شهید مدرس تریبون را به مصدق سپرد این بود که مصدق نسبت به جزئیات حقوقی و کارشناسی قرارداد ۱۹۱۹ تحلیل های حقوقی مناسبی می توانست ارائه کند.

* پایبند به مردم سالاری

رضاشاه که برخی تئاتر جمهوری خواهی او را باور کرده اند، تمام دستاوردهای دموکراتیک انقلاب مشروطه را بر باد داده و رسما در انتخاب نمایندگان مجلس دخالت می کرد.

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای ملی به پایان رسید و یک رأی هم از صندوق به نام مدرس بیرون نیامد و مدرس آن جمله معروف را بیان کرد که اگر هیچ کس از مردم تهران به من رأی نداده باشند، ولی خودم که یک رأی به خودم دادم، پس این رأی که به نام مدرس در صندوق بود چه شد و چرا خوانده نشد.

مدرس نه فقط با خوی مستبدانه رضاخان بلکه با هر رفتاری که رنگ دیکتاتوری داشت مخالفت می‌کرد. در انتخابات دوره پنجم مجلس، احمدشاه به درباریانی که معروف بود هزار رأی دارند سپرده بود که شاهزاده سلیمان میرزا رأی دهند. مدرس که این را شنید گفت: پادشاهی که به حزب سوسیالیست رأی بدهد، منعزل است. »

(حمیدرضا ملک‌محمدی، مدرس و ت‌گذاری عمومی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۱۲۳)

او در پیامی که درباره "مخالفت خود با طرح تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی" توسط رحیم‌زاده صفوی برای احمدشاه در فرانسه می‌فرستد، به او یادآور می‌شود که این موضع در جهت حمایت از شاه قاجار نیست بلکه استقلال و تمامیت ارضی کشور را در خطر می‌بیند و عنوان می‌دارد: اگر هدف فقط تغییر شاه بود من هم به مبارزه نمی‌پرداختم».

مدرس همچنین در جواب نامه احمدشاه با آزادمنشی تمام همین جملات کوتاه را می‌نویسد: خداوند دو چیز را به من نداده. یکی ترس و دیگری طمع! هرکس با مصالح ملی و امور مذهبی همراه باشد، من هم با او همراهم، و الّا فلا. »

(حمیدرضا ملک‌محمدی، مدرس و ت‌گذاری عمومی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۱۴۴)

* تقوای فردی و ی

سید اسماعیل مدرس:

شبی که مأمورین رضاخان به خانه ما ریختند تا پدرم را پس از دستگیری تبعید کنند، چراغ‌های محل را خاموش کردند. درگاهی» رئیس شهربانی، شخصاً با چند مأمور به خانه ما وارد شد و بنای هتاکی به پدرم را گذاشت. پدرم با همان عصای مخصوص به خود به وی حمله کرد و با او درگیر شد.

سپس پدرم را گرفتند و بردند. پس از این درگیری، خانه را تفتیش کردند و کتاب‌های او را بردند. یک بقچه پیدا کردند که در آن بسته‌ای بود. مأموری که این را پیدا کرده بود گفت: هان. پیدا کردم! » فکر می‌کرد پول است. وقتی بسته را باز کرد، پیراهن خون‌آلودی را در آن مشاهده نمود. این پیراهن مال آن موقعی بود که او را هدف گلوله قرار داده بودند. پدرم می‌گفت: این پیراهن را در کفنم بگذارید».

- تو در غربت خواهی مرد

سید عبدالباقی مدرس:

در دومین روز اقامت خود در خواف به آقا گفتم: نمی‌شد کاری کنید که از این زندان بیغوله رهایی یابید؟ » آقا فرمودند: چرا خیلی هم آسان است. همین یک ماه پیش رضاخان به وسیله مأموران پیغام داده بود که من دخالت در ت نکنم و به عتبات بروم و آنجا ساکن شوم. گفتم: به رضاخان بگویید مدرس گفت من وظیفه خود را دخالت در ت می‌دانم. اینجا هم جای خوبی است و به من خوش می‌گذرد. تو را هم روزی انگلیسی‌ها کنارت گذاشته و به جایی پرتاب می‌کنند. اگر قدرت داشتی و توانستی، بیا همین جا (خواف). هرچه باشد بهتر از تبعیدگاه‌ها و زندان‌های خارج از ایران است. ولی من می‌دانم که من در وطنم به قتل می‌رسم و تو در غربت، در سرزمین بیگانه خواهی مرد».

(کتاب سرگذشت، افکار و آثار آیت‌الله شهید سید حسن مدرس سید محمد صادق مزینانی»)

انتخابات مجلس شورای اسلامی

 نشست بصیرتی ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی در جامعه اهرا (س) برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین لونی و حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم درآن به سؤالات طلاب جامعه اهرا علیهاالسلام پاسخ دادند.

 نشست بصیرتی ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی ویژه طلاب خوابگاهی جامعه اهرا علیهاالسلام به صورت گفتگوی آزاد با هماهنگی اداره کل امور فرهنگی و به همت امور فرهنگی خوابگاه در خوابگاه حضرت خدیجه علیهاالسلام برگزار شد.

در آغاز نشست، مجری برنامه در رابطه با ضرورت شرکت در انتخابات نکاتی مطرح کرد و در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ولی الله لونی، عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام به تبیین مسائل مرتبط با انتخابات و پاسخگویی به سؤالات طلاب پرداختند.

نقش جامعه دینی بر سرنوشت جامعه

در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین لونی بحث خود را با طرح سؤالی در رابطه با اینکه نقش مردم و رأی آنها در سرنوشت کشور چگونه است و نظام مردم‌سالاری دینی چگونه نظامی است، اگر ملاک رأی مردم است پس اسلامش کجاست اگر اسلام ملاک  است، پس مردم چه نقشی دارند؟ آغاز کرد و گفت: نظام دینی، نظامی است که مردم را دینی تربیت کند، وقتی جامعه دینی تربیت شود، با اختیار خودش و آنگونه که تربیت شده در جامعه نقش‌آفرینی خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در نظام دینی، دین اساس و محور است ما باید طبق نسخه دینی عمل کنیم، اظهار داشت: وقتی مردم  بر اساس خواسته دین نظر و رأی بدهند و کشور را مدیریت کنند، یعنی دین از مسیر اراده ملت بیرون می‌آید، پس هرچه تربیت دینی کمتر در جامعه رخ دهد، فاصله جامعه از مردم‌سالاری دینی بیشتر خواهد بود.

مدیریت ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران، بهترین الگوی مدیریت صحیح دینی در جامعه است

وی تصریح کرد: در نظام اندیشه ی اصطلاحی به نام مشروعیت داریم؛ مشروعیت به معنای دینی و مقبولیت به معنای پذیرش مردم است، در سایر اندیشه‌ها مقبولیت را همان مشروعیت می‌گویند؛ بر این اساس نظام باید هم مشروعیت داشته باشد و هم مقبولیت.

حجت‌الاسلام والمسلمین لونی افزود: علاوه بر این که نظام باید مشروعیت و مقبولیت داشته باشد، نسخه مدیریت صحیح دینی را هم باید به جامعه معرفی کنیم که نماد این نوع مدیریت ولی فقیه است.

وی با بیان اینکه ولی فقیه محور قانون اساسی است، متذکر شد: وقتی رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی اجازه مذاکره را دادند، یعنی رأی مردم را پذیرفتند و به دولت اجازه دادند طبق شعارش عمل کند، اما از آن طرف چون باید اصل امنیت ملی، اصل منافع ملی و اصل عزت ملی را که پایه هست و اصل مهم ارزش‌های دینی و اجتماعی ما در چارچوب قانون اساسی تأمین شود و رهبری از این ارزش‌ها مواظبت می‌کنند، ایشان اخیرا فرمودند به هیچ وجه دیگراجازه مذاکره ندارید.

وم شناخت معیارها در انتخابات

در ادامه برنامه، یکی از طلاب خوابگاهی سؤال خود را اینگونه مطرح کردکه با توجه به این که انتخابات نزدیک است  و ما شناختی از کاندیدهای قم نداریم، چگونه شناخت پیدا کنیم؟ که حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم در پاسخ به این سؤال، گفت: ما باید معیارها را بشناسیم و ببینیم کدام فرد با این معیارها مطابق است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام با اشاره به وم حضور در انتخابات، تصریح کرد: اصل شرکت در انتخابات مهم‌تر است و شرکت در انتخابات وجوب شرعی دارد.

رأی سفید، بدترین نوع موضع‌گیری در انتخابات است

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم یادآور شد: برخی درباره دادن رأی سفید سؤال می‌کنند، باید گفت این بدترین نوع موضع‌گیری است، رأی سفید به معنی بی‌تفاوت بودن است؛ اگر تحقیق کردید و رأی دادید حتی اگر بعدا آن فرد به وعده‌هایش عمل نکند  شما دیگر تکلیفی ندارید.

وی بیان داشت: برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی، حدود 30 نفر نامزد هستند و همه حداقل صلاحیت را دارند؛ هنر من و شما انتخاب اصلح است، اگر فرد صالح را انتخاب کردیم، باز هم کار خوبی است چون از رأی ندادن بهتر است.

شاخص‌های فرد اصلح در انتخابات روشن است

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: در مجلس فعلی شورای اسلامی، طی بیست دقیقه کل برجام تصویب شد، از سوی دیگر همین مجلس بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی یک طرح سه فوریتی داشت. طرح سه فوریتی  یعنی همین الان باید به شور نشست و شورای نگهبان هم باشد و همان لحظه بیایند رأی بدهند و فوری اجرا شود .

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم افزود: این طرح اولین سه فوریتی در انقلاب بود که دو مصوبه داشت، یک مسئله اینکه آمریکا باید از منطقه برود، همچنین باید 200 میلیون یورو برای تقویت بنیه سپاه قدس اختصاص داده شود؛ این مصوبه ناشی از ایمان و غیرت دینی نمایندگان مجلس است که جای تقدیر دارد.

وی درباره معیارهای فرد اصلح در انتخابات با تأکید بر اینکه شاخص‌های فرد اصلح در انتخابات روشن است، گفت: شما ببینید چه کسی پای حرف رهبری می‌ایستد و از ولایت فقیه اطاعت می‌کند، جبهه مقاومت پیروز شد، چون حرف رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اطاعت شد.

وظیفه مجلس یازدهم در مجلس شورای اسلامی چیست؟

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در پاسخ به سؤال یکی از طلاب درباره این موضوع که چه مصوباتی در  مجلس یازدهم بررسی می‌شود و ضرورت شرکت در انتخابات چیست؟، بیان داشت: ت‌های راهبردی ما معلوم است، الان اخراج قطعی آمریکا از منطقه که در مجلس دهم تصویب شد، جزو ت‌هاست و باید دید مجلس بعدی چه موضعی در این مورد دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم، بحث اقتصاد را از دیگر موارد مهم در مجلس یازدهم برشمرد و عنوان کرد: نکته سوم اینکه امنیت ملی منافع و عزت ملی و ارزش‌های دینی با مذاکره خدشه دار می‌شود و هر فردی که اشاره به مذاکره کند، صلاحیت ورود به مجلس را ندارد و  هرکس بوی مذاکره با آمریکا دهد بدانید اخراج آمریکا از منطقه را نمی‌پذیرد و دروغ می‌گوید.

وی بیان کرد: مجلس یازدهم در مقابل هفت سال عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم دو وظیفه دارد؛ اولین وظیفه نمایندگان مجلس یازدهم ارزیابی عملکرد دولت است و دومین وظیفه آنان، برنامه ریزی کلان چهارساله است که یک سال آن همزمان با این دولت دوازدهم است و سه سال همزمان با دولت سیزدهم خواهد بود.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: انتخابات سال 1400 در زمان این مجلس است و ریل گذاری برای دولت بعدی در این مجلس انجام می‌شود، بنابراین مجلس یازدهم از این نظر مهم است.

چگونه به وعده های نامزدهای انتخاباتی اعتماد کنیم

یکی از بانوان طلبه این سؤال را مطرح کرد که با توجه به اینکه انتخاب اصلح یک وظیفه شرعی است، گاهی ما با دو فرد مواجه می‌شویم که هردو انقلابی هستند، فرد اصلح استقبال عمومی کمی دارند و فرد صالح مقبولیت بیشتری دارند در این حالت وظیفه چیست؟ که حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم در پاسخ گفت: حضرت آیت الله مصباح یزدی اشاره کردند که ما مکلف به وظیفه‌ایم؛ چه کار به رأی آوردن یا نیاوردن فرد داشته باشیم. نکته بعدی این است که رأی نهایی مشخص نیست.

وی اضافه کرد: در مجموع دو نکته مهم وجود دارد؛ گاهی تا انتخابات زمان داریم و می‌توانیم فرد اصلح را به مردم بشناسانیم که در این صورت تبلیغات می‌کنیم تا فرد اصلح رأی بیاورد؛ گاهی نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فرد صالح رأی دارد و فرد اصلح رأی ندارد و فرصت هم نیست، در این حالت باید به سراغ فرد صالح  رفت. اما در شناخت صالح دقت کنید.

یکی دیگر از سؤالات مطرح شده در این نشست که از سوی یکی از طلاب مطرح شد، درباره هزینه‌های زیاد تبلیغاتی بود که از سوی برخی کاندیداها انجام شده است که حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم در این باره، اظهار داشت: در مورد هزینه‌های انتخاباتی بدانید آن کسی که میلیاردی خرج می‌کند با زد و بند ی بعدا می‌خواهد  این پول را به دست بیاورد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در پاسخ به این سؤال که به وعده و وعیدهای نامزدهای انتخاباتی چگونه می‌توان اعتماد کرد، ابراز داشت: باید به کدهای صحبت‌های آنان توجه کرد. اگر به کنوانسیون‌ها و برجام اشاره کردند یا اگر گفتند بین اروپا و امریکا اختلاف انداختیم یا اگر گفتند مگر می‌شود با دنیا رابطه نداشته باشیم و این را از موضع ضعف گفتند، کدهای خوبی برای تشخیص جهت‌گیری نامزدهای انتخاباتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم تصریح کرد: کسی که بر حقوق‌های نجومی اشاره کرد و بر علوم انسانی که اسلامی نیست بازهم به کدهای مناسبی اشاره داشته که می‌توان براساس آن انتخاب صحیحی داشت.

انتخابات

 حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به وم حضور حداکثری مردم در انتخابات، به برخی سؤالات و شبهات درباره این موضوع پاسخ گفت.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی روز چهارشنبه در نشست بصیرت‌افزایی جامعه اهرا علیهاالسلام که با حضور اساتید و طلاب در سالن بیداری اسلامی برگزار شد، به ادامه بحث پیرامون منشور انتخابات جمهوری اسلامی از دیدگاه قرآن» پرداخت و اظهار داشت: جلسه گذشته اصل حاکمیت و تحلیلی از نظام جمهوری اسلامی، وم حضور حداکثری مردم در انتخابات و اخلاق انتخاباتی از نظر قرآن و روایات مطرح شد.

وم حضور حداکثری مردم در انتخابات

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور بر وم حضور حداکثری مردم در انتخابات تصریح کرد و گفت: در تعبیری که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند، سوخت موشک‌های پرتاب شده به پایگاه نظامی عین الاسد را حضور مردم و فریاد انتقام خواهی مردم تأمین کرد و این شعار نیست، بلکه حقیقت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: آمریکا، اسرائیل، انگلستان و دول استعمارگر و غارتگر دنیا مانند گرگ‌هایی هستند که به دنبال غارت کشورهایی می‌گردند که حکومت‌های آنان پایگاه مردمی قوی ندارند و حاکمان آن کشورها در پی پناهگاه و پشتیبان هستند و دول استعمارگر آنان را پشتیبانی می‌کنند و باج می‌گیرند و با قراردادهای مختلف، آن کشورها را غارت می‌کنند و تأسیس پایگاه‌های نظامی خود را در آن کشورها مطالبه می‌کنند، به همین خاطر آمریکا در کشورهای مختلف دنیا، پایگاه‌های نظامی دارد.  

دو سیلی محکم ایران به آمریکا

وی با اشاره به اینکه کشورهای استعمارگر از کشورهای مستعمره و ضعیف همواره فزون‌طلبی و زیاده‌طلبی دارند، به نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه به کشورهای استعمارگر همچون آمریکا باج نداد، دو سیلی محکم هم به آمریکا زد، اما آمریکا جرئت مقابله با ایران را ندارد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: سیلی اول، پهباد غول پیکری که فرستاد تا اقتدار خود را نشان دهد، اما ایران با یک موشک آن را ساقط کرد و آمریکا جرئت مقابله نداشت، سیلی دوم ایران به آمریکا، حمله و موشک باران پایگاه نظامی عین الاسد بود که باز آمریکا جرئت مقابله نداشت.

مردم ایران پای نظام ایستاده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی تأکید کرد: آمریکا در نظام جمهوری اسلامی ایران، عناصر مقاومتی می‌بیند که موجب اقتدار نظام هستند و آمریکا می‌داند اگر وارد جنگ شود، در نهایت شکست خواهد خورد؛ آمریکا یک بار در هشت سال دفاع مقدس امتحان کرد، اما وقتی دیدند مردم ایران در مقابل آنان ایستاده‌اند، ناچار شکست خود را اعلام کردند.

وی بیان داشت: استعمار یک بار در ایران شکست را تجربه کرده است که یک عنصر آن، حضور دهها میلیونی مردم در حماسه‌های انقلابی از جمله راهپیمایی 22 بهمن، روز جهانی قدس، حضور در انتخابات، نماز جمعه‌ها و غیره است و معنای این حضور این است که مردم ایران پای نظام ایستاده اند.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: یکی از رازهای پیروزی و غلبه کشور جمهوری ایران بر استعمار جهانی این است و این راز را دشمن فهمیده و تلاش می‌کند که بخشی از مردم را مأیوس و دچار شبهه کند تا در انتخابات شرکت نکنند و متأسفانه این مکر دشمن اثر گذاشته و برخی از مردم دچار یأس شدند.

وجوب شرکت در انتخابات را به مردم گوشزد کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی تأکید کرد: اولین رسالت ما این است که یأس را از مردم بگیریم، به آنان امید دهیم و وجوب شرکت در انتخابات را به آنان گوشزد کنیم، زیرا همه باید در انتخابات شرکت کنند و وظیفه ما این است که علاوه بر حضور در انتخابات، برای شرکت کردن دیگران هم تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید افراد را در خانواده، فامیل و دوستان را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کنیم و تبیین کنیم این حضور در انتخابات اولین واجب است.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: برخی راجع به رأی ممتنع در انتخابات سؤال می‌کنند، این حداقل وظیفه است که اگر فرد اصلح را نتوانستیم انتخاب کنیم، رأی سفید دهیم، گرچه کار درست و منطقی نیست، اما حضور حداکثری تمامی مردم ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: ما نباید رأی باطل بدهیم، شورای نگهبان افرادی را به عنوان کاندیداها تأیید کرده، اما در بین نامزدها سه طیف اصلح، صالح و یا غیرصالح هستند و کسی که رأی باطل دهد، شاید فرد غیرصالح انتخاب شود، بنابراین ما باید اصلح را به جامعه معرفی کنیم تا افراد اصلح انتخاب شوند.

راه‌های شناخت فرد اصلح در انتخابات/شاخص‌های نامزد اصلح را بدانیم

وی با طرح این سؤال که اصلح کیست و چگونه باید اصلح را مشخص کرد، اظهار داشت: شاخص‌های اصلح از سوی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، حضرت امام خمینی (ره)، آیات و روایات مشخص است؛ دو راه برای شناخت اصلح وجود دارد، اول اینکه ببیند در بین اینها چه کسی شاخص‌های نامزد اصلح را دارد، اگر برای شناخت واقعی دسترسی نداشته باشد، باید راه دوم را برگزیند و آن، لیستی است که توسط معتمدین شما اعلام شده است، یعنی کسانی تأیید کنند که حجت شرعی برای فرد باشد.  

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نسبت به شاخص ها، سؤالاتی مطرح شده است، گفت: ایمان قوی اولین شاخصه نامزدهای اصلح است، فرد باید مؤمنانه زندگی کرده باشد و دارای تقوا باشد، دومین شاخصه سلامت مالی در زندگی است، یعنی دنبال حرام خواری و رانت خواری نبوده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: یکی از شاخصه‌های فرد اصلح این است که برخاسته از یک خانواده و محیط محروم باشد، رنج تلخی فقر را چشیده باشد و معتقد به حمایت از محرومان باشد. کسانی ثروت‌های انبوه به دست آوردند، درد محرومان را نمی فهمند، حضرت امام خمینی(ره) فرمودند یک موی کوخ نشینان به همه کاخ‌نشینان می‌ارزد، بنابراین فرد اصلح باید خادم محرومان باشد.

اصول اخلاقی فرد اصلح در انتخابات/ نامزد انتخاباتی باید ایجابی و اثباتی تبلیغ کند، نه سلبی/ وم صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی

وی، تبعیت و اعتقاد و اطاعت از ولایت مطلقه فقیه را از دیگر شاخصه‌های فرد اصلح برشمرد و در ادامه به بحث اخلاق در تبلیغات اشاره کرد و افزود: جزوه منشور اخلاقی اسلامی انتخابات» از سوی دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور تدوین و منتشر شده است که برای مطالعه مفید است.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: از جمله اصول اخلاقی فرد اصلح، مبالغه نکردن در امتیازات خود است، برخی نامزدها غلو و مبالغه می‌کنند و افراد را دچار اشتباه می‌کنند، حال آنکه باید صداقت داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی اضافه کرد: نامزد انتخاباتی باید ایجابی و اثباتی تبلیغ کند، نه سلبی؛ یعنی توانمندی‌های خود را بگوید و راهکارها و پیشنهادات خود را درباره مسائل مختلف جامعه ارائه دهد. مشکلات را بیان کند و برای هر یک از مشکلات، راهکارهای خود را به به صورت شفاف ارائه کند.

وی تصریح کرد: تبلیغات انتخابات نباید سلبی باشد، یعنی فرد نباید علیه رقبا اقدامی انجام دهد، این کار کسانی است که خود امتیازی ندارند و با پس زدن دیگران سعی می‌کنند برای خود رأی جمع کنند؛ البته نقد نظرات دیگران اشکال ندارد، اما وارد زندگی خصوصی افراد نباید شد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور، صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی را از دیگر وظیفه نامزدهای انتخاباتی دانست و گفت: عکس‌های فراوان، بنرهای زیاد، پذیرایی‌های فراوان، سوءاستفاده از بیت المال در تبلیغات که متأسفانه در جامعه ما وجود دارد، برخی نامزدها برای انتخابات هزینه‌های هنگفت صرف می‌کنند، حال آنکه سلامت مالی در بحث تبلیغات مهم است.

وم پایبندی کاندیداها به الگوهای اخلاقی اسلامی بعد از انتخابات

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی به الگوهای اخلاقی اسلامی بعد از انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: آخرین نکته اخلاقی در بحث انتخابات مربوط به بعد از انتخابات و اعلام قانوان نمایندگان است، بعد از انتخابات، دو طیف در جامعه هستند، افرادی که رأی آوردند و افرادی که رأی نیاوردند. متأسفانه در گذشته وقایعی بعد از انتخابات رخ داد که مطلوب نبود.

وی افزود: رقبایی که رأی نیاوردند بعد از انتخابات باید دو کار انجام دهند، اول اینکه به کسانی که رأی آوردند، تبریک بگویند، همچنین برای موفقیت نمایندگان اعلام همکاری کنند، شرعا، اخلاقا و از نظر روحیه انقلابی باید به نمایندگان کمک کرد تا کارها درست پیش برود و برنامه‌ها و طراحی‌های جدید در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: گروهی که رأی آوردند هم دو کار انجام دهند، به رقبای خود اعلام کنند که نمایندگان مخلص همه مردم هستند و منافع رقبا را هم در نظر می‌گیرند، همچنین از نیروهای توانمند رقیب در پیکره نظام حکومتی به کار بگیرند و اگر این دو اتفاق رخ دهد، وحدت و الفت شیرینی بعد از انتخابات و جامعه ما این شیرینی را خواهد چشید.

مردم به لیست رأی دهند یا فرد اصلح؟

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه به سؤال دیگری درباره شرکت خانم‌ها برای رأی دادن بدون اذن همسر اشاره کرد و گفت: سؤال پرسیدند که آیا رضایت شوهر برای رأی دادن همسر شرط است، جواب این است که رضایت شوهر در امور مبایع یعنی غیرواجب  و حرام شرط است اما در انجام واجب و ترک حرام شرط نیست، پس شرکت در اصل انتخابات چون واجب شرعی است، باید رأی داد.

وی عنوان کرد: سؤالی مطرح شده که ما باید به لیست رأی دهیم و یا به فرد اصلح، گرچه در لیست نباشد؟ سؤال دقیقی است، شاید لیستی را قبول دارید اما خارج از لیست، فردی را هم اصلح می‌بینید، اگر در این لیست که داده شده، فردی ناصالح است، نباید به آن فرد رأی داد. اگر همه افراد لیست صالح بودند و در کنار آن لیست، فرد اصلحی را هم می‌شناسید، این دو تا مرجح است و انتخاب با شما است.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور افزود: اگر شما در کنار لیست به فرد اصلح خارج از لیست هم رأی دهید، وجدان شما راحت تر است، اما این نگرانی وجود دارد که آن فرد اصلح خارج از لیست که انتخاب کردید، رأی نیاورد ، اینجا انتخاب با شماست؛ اگر احتمال رأی آوردن فرد خارج از لیست وجود دارد، به او رأی دهید، اما اگر مطمئن باشید که او رأی نمی‌آورد، بهتر است به صالح رأی دهید تا ناصالح رأی نیاورد.

نماینده مردم باید مدافع محرومان جامعه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی سؤال دیگری مطرح کرد که یکی از شرایط و شاخصه‌ها این است که رنج محرومیت کشیده باشند و مدافع محرومان باشند، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی تعبیر دیگری هم داشتند که فرد باید چشم و دل سیر باشد، چگونه این دو با هم سازگار است، در پاسخ باید گفت: چشم سیر بودن به معنای پولدار بودن نیست؛ بلکه کسانی که چشم و دل سیرند، نگاه به دنیا ندارد و اسیر دنیا نیست و این یک روحیه است.

وی ادامه داد: برخی ثروتمند هستند اما به مال حرام طمع ندارند، برخی هم ثروتمند نیستند و در محرومیت بزرگ شدند اما باز هم چشم و دل سیرند و طمع خوردن ندارد، آنچه رهبری فرمودند اینکه چشم طمع به مال دنیا نداشته باشند، شاخصه دیگر اینکه زجر محرومیت را نیز چشیده باشد وقتی تلخی فقر را چشیده باشد، محرومان را بیشتر درک خواهد کرد؛ پس این دو شاخص را باید با هم در نظر گرفت.

لیست واحد دادن منافاتی با آزادی انتخابات ندارد

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان بدون امضا و تعهد قانونی از نامزدهای انتخاباتی، اطمینان به عمل کردن وعده‌ها داشته باشیم، تصریح کرد: با امضا نمی‌شود از کاندیداها و نامزدها تعهد گرفت که در دوره نمایندگی نلغزند، فقط باید به پیشینه افراد نگاه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: سؤال شده اگر در لیستی، سر لیست آدم مناسبی و اصلح نباشد، چگونه می‌توان به آنان اعتماد کرد؟؛ اگر سر لیست فرد اصلح نیست، به او رأی ندهید و به بقیه رأی دهید. همچنین سؤال شده آیا لیست واحد دادن منافاتی با آزادی انتخابات دارد یا نه؟ که در پاسخ باید گفت این لیست واحد مانع آزادی نیست، بلکه معرفی کنندگان لیست پیشنهاد می‌کنند، اام نیست و جلوی آزادی رأی را نمی‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه طریق می‌توانیم شناخت پیدا کنیم که رهبر انقلاب کدام نامزدها را اصلح می‌دانند، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نظر شخص خود را ابراز نکردند تا مردم آزاد باشند، البته می‌توان از اطلاعات قبلی استفاده کنیم و کسانی که رهبر انقلاب آنان را دوست دارند، شناسایی و به آنان رأی دهیم.

توجه به شاخصه‌های نمایندگان انقلابی بر اساس بیانات رهبری

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور در پاسخ به سؤال یکی دیگر از طلاب، گفت: گذشته افراد همراه با وضع فعلی افراد باید با هم در نظر گرفت، ممکن است فردی در گذشته خدمات زیادی برای انقلاب انجام داده، اما امروز در جریان ضد ولایت فقیه و استفاده از بیت‌المال قرار گرفته، بنابراین گذشته کافی نیست و حال افراد هم باید در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی همچنین در پاسخ به شناخت کاندیدای انقلابی، تصریح کرد: کاندیدای انقلابی دارای شاخص‌هایی است که رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی به آنها اشاره کردند که شاخص‌ها در هر فردی بیشتر بود به او رأی دهیم.

وی اضافه کرد: برخی از این شاخصه‌های کاندیدای انقلابی این است که معتقد به اقتصاد مقاومتی باشد، اعتقاد به ملت داشته باشد، وابسته به بیگانه نباشد، از دشمن نترسد و نگاه به بیرون نداشته باشد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و ی حوزه‌های علمیه کشور در پایان اظهار امیدواری کرد که ملت ایران در انتخابات حضور پرشور داشته باشند و بانوان طلبه هم در برگزاری بهتر انتخابات نقشی تأثیرگذار داشته باشند.[حوزه]

سید حسن نصرالله: علامه العاملی از هواداران همیشگی انقلاب اسلامی ایران بود/ برخی برای دشنام دادن‌های زشت پول دادند/ ما هنوز برگ‌های برنده خود را رو نکرده‌ایم/نقش آمریکا در شرایط فعلی لبنان/راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی می‌کند/ لبنان اکنون با خطرهای واقعی مواجه است/ مردم تحمل مالیات جدید را ندارند/شهادت فرزندم برای حزب الله صداقت را به ارمغان آورد

فلسفه و تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی/احیای مجدد پیاده روی اربعین توسط«شیخ میرزا حسین نوری»/نشانه‌های مومن چیست؟/اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در نگاه رهبر انقلاب وآیت الله بهجت/بازتاب پیاده‌روی اربعین در جهان+تصاویر زیبا

ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین

رأی ,انتخابات ,مجلس ,فرد ,هم ,مردم ,در انتخابات ,حجت‌الاسلام والمسلمین ,است که ,فرد اصلح ,و ی ,ی حوزه‌های علمیه ,حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی ,مجلس شورای اسلامی ,حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Gustavo's life اخبار خاش arashatashbahar Lisa's site آبشارآنلاین Stacey's style من او dingweltiho klanunresas ارسیا