محل تبلیغات شما

پهپاد

هم اکنون در لیبی، اماراتی ها پهپادهای چینی را به متحدان خود و ترک ها نیز پهپادهای Bayraktar را به حامیانشان تحویل داده اند که منجر به تک و پاتکهای متعددی میان طرفین درگیر در این کشور شده است.

 هنوز هم دیدن و صحبت درباره "مهاجر" حاتمی کیا لذتبخش و شیرین است اما مهاجر، همه داشته های نیروهای مسلح ایران در دوران جنگ تحمیلی نبود. از حدود سال ۱۳۶۲ به گوش فرماندهان سپاه رسید که افرادی در جهاد دانشگاهی اصفهان بنا به علاقه شخصی پهپادهایی برای عکس‌برداری هوایی می‌سازند. آن سال‌ها هواپیماهای شناسایی RF۴ ارتش با محدودیت پروازی مواجه بودند درحالی‌که تهیه عکس هوایی از مناطق جنگی ارزشی حیاتی داشت. چند نفر از این محققان برای تکمیل پروژه‌شان به جبهه‌ها رفتند و نخستین گردان پهپادی ایران شکل گرفت؛ گردان پهپادی رعد سپاه.

در گردان رعد آزمایش‌هایی در مناطق عملیاتی برای رفع نواقص پهپادها انجام می‌شد. این گردان به‌مرور تشکیلات گسترده‌تری یافت و پایه تشکیل صنایع هوایی قدس» در سال ۱۳۶۴ شد. پهپاد تلاش» اولین محصول صنایع هوایی قدس بود که بر اساس طرح‌های محققان جهاد دانشگاهی اصفهان ساخته شد. پس‌ازآن به دلیل نیازهای جنگی کار ساخت پهپادها با سرعت پیش می‌رفت تا اینکه مهم‌ترین محصول صنایع هوایی قدس به میدان آمد؛ پهپاد مهاجر. پهپادی آشنا برای ایرانی‌ها شاید رؤیاهای پهپادی ایرانی‌ها از تماشای همان فیلم شکل گرفت و در دهه‌های بعد به بار نشست.

حالا هرچه زمان و فناوری جلو می رود، اهمیت و دقت نقشه راهی که فرماندهان و متخصصان کشورمان در زمینه طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین مدرن و متنوع کشیده اند، بهتر مشخص می شود. علاوه بر افتضاح ارتش پرپول اما ترسو و بدون برنامه سعودی در از دست دادن مداوم پرنده های بدون سرنشین گران قیمت، اخیر بین ارتش ترکیه و تروریست های حامی آن به خاک سوریه و درگیری انها با ارتش این کشور آخرین نمونه از تلاش برای قدرتنمایی پهپادهاست که به نظر می رسد این حوادث در حقیقت نشانگر آغاز عصر جدیدی در نبردها و حملات پهپادی خصوصا در غرب آسیا محسوب می شود و در عین حال، کیفیت محصولات ایرانی در این عرصه را بیش از پیش نمایان می کند.

اگرچه در میان دشمنان کشورمان در منطقه، رژیم صهیونیستی هم هزینه فراوانی در حوزه پهپادی کرده و آنها به لطف دسترسی به فناوری های پیشرفته غربی در  ابتدای این رقابت جلوتر از ایران بودند اما جمهوری اسلامی در دهه گذشته به صورت آرام اما مقتدرانه در حال توسعه توانایی های خود در این بخش بود. تا سالها در منطقه غرب آسیا به نوعی فقط ایران و رژیم صهیونیستی دارای این توانایی به صورت بومی بودند و دیگر کشورها اصولا در حد حتی خرید از منابع خارجی نیز دسترسی به این نوع تجهیزات نداشتند.

حادثه ۱۱ سپتامبر و ورود یانکی ها به میدان نبرد پهپادی

می توان ۱۱ سپتامبر را یک مبداء مهم تاریخی (البته از نوع ساختگی) دانست که بسیاری از امور خصوصا در بخش نظامی به قبل و بعد از آن تقسیم می شود. با وقوع ان حادثه و سرازیر شدن نیروهای آمریکا و ناتو به افغانستان و سپس عراق دیگر پرنده های بدون سرنشین یک جنگ افزار تقریبا سری و خجالتی نبوده و بلکه تبدیل به ستاره شماره یک نمایش آمریکا در منطقه بدل شد.

پهپاد MQ-۱ نزدیک‌تر و MQ-۹ دورتر از دوربین

ایران بعد از حضور پررنگ آمریکا در شرق و غرب خود،   لازم دید که ابزار دفاعی کشور را بیشتر از قبل در معرض نمایش قرار دهد. اینجا بود که غرش بالستیک های ایرانی و شلیک موشک های کروز در خلیج فارس آغاز شده و به ناگهان جهان دریافت که یک قدرت موشکی جدید در منطقه متولد شده است. در جریان همین رونمایی ها و رزمایش ها بود که پهپاد ابابیل ایرانی به سراغ سپاه ابرهه رفته و با تصاویر برداری از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در نزدیکی آب های کشورمان این سیگنال را نیز به جهان مخابره کرد که قدرتی پهپادی نیز در این بخش از جهان وارد کارزار شده است.

دهه ۹۰؛ توسعه علنی پهپادهای ایران

دهه ۹۰ شمسی که به انتهای آن نزدیک می شویم را می توانیم دهه ای بسیار پر حادثه و دستاوردهای دفاعی خصوصا در بخش موشکی و پهپادی بنامیم. در حوزه پهپادی از طرفی آغاز فصل شکار و تصرف پهپادهای متجاور یانکی و صهیونیست و از طرف دیگر وارد شدن گسترده پرنده ای مثل شاهد ۱۲۹ به سازمان رزم نیروی هوافضای سپاه از جمله مواردی بود که واژه پرنده های بدون سرنشین و پهپاد را بیش از پیش وارد ادبیات مردم عامه و رسانه های کشور و البته کارشناسان خارجی تعقیب کننده مسائل ایران کرد.

نسل جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ مجهز به هدایت ماهواره ای

در میدان عمل و رزم هم البته کمک های ایران به محور مقاومت در قالب هایی چون برادران ایوب، در چند مورد در لبنان و سرزمین های اشغالی مین صهیونیست را غافلگیر کرده و البته در مکان هایی مثل سوریه و عراق نیز پرنده های بدون سرنشین ایران مثل سری ابابیل و خانواده شاهد صدها و بلکه هزاران ساعت را مشغول شناسایی، هدایت حملات هوایی و توپخانه ای و البته پرتاب مهمات به سمت تروریست ها بودند. آسمان غرب آسیا در این سالها تبدیل به مسابقه ای در سطح فرمول یک برای رخ نمایی در مقابل پهپادهای ساخت ایران، از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی شد و در این میان موشک های ضد هوایی و اخلال گرها نیز وارد کار شده و بازار ساقط کردن پهپاد ها نیز گرم بود. اما این روند قرار بود که دچار تغییراتی بزرگ شود. در این میان نام هایی مثل گلوبال هاوک، هرمس، آرکیو ۱۷۰ و ریپر و پردیتور در لیست شکارهای انهدامی و سالم تصرف کردن های ایران ثبت شده که در سرعت گرفتن توسعه توان کشور ما در این بخش نقش داشته است.

ایران امروز به لطف بیش از سه دهه تجربه در زمینه طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین و شاید نزدیک به یک دهه تجربه حضور محصولاتش در این بخش در درگیری های منطقه ای هم از نظر بحث طراحی و ساخت و هم در بحث تجارب عملیاتی از جمله غنی ترین کشورهای جهان به حساب می آید. احتمالا شاهد ۱۴۹ محصول جدید پهپادی ایران است که بنا بر اعلام غیررسمی مشخصاتی شبیه به MQ-۹ آمریکایی دارد. توسعه پهپادهای جت نیز در سالهای اخیر در دستور کار گرفته و مدل هایی از آنان نیز در حملات بر علیه داعش از مبداء سرزمینی ایران حضور داشتند. این پهپادهای جت بر اساس طرح پرنده بدون سرنشین معروف RQ-۱۷۰ توسعه پیدا کرده اند و به نظر آینده نهایی پهپادهای ایرانی به سمت آن طراحی خواهد رفت.

چین؛ بازیگر جدید در رقابت پهپادی منطقه

یکی از نکات جالب در خصوص ت های فروش تسلیحاتی آمریکا به کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله اعراب این بوده که فروش پهپادهای مسلح به آنها فعلا ممنوع است! با آغاز حمله ائتلاف کوچک کشورهای عربی به رهبری سعودی ها به یمن و از طرف دیگر خیزش داعش و حمله آنها به عراق بسیاری از کشورهای عربی به دنبال پهپاد مسلح رفتند. اعراب جنوب خلیج فارس بعد از خوردن به در بسته آمریکا برای پهپاد مسلح به سمت چین چرخیدند و حجم زیادی از پهپادهای مسلح ساخت این کشور مثل سری CH-۴ را خریداری و در جنگ یمن وارد کارزار کردند. این پهپادها البته بعد از مدتی با تاکتیک خلاقانه و موثر دفاع هوایی یمن رو به رو شده و در این سالهای اخیر در کنار برادران بزرگتر آمریکایی خود یکی بعد از دیگری ساقط شده و سوژه عکاسی مبارزان یمنی با لاشه آنها می شوند.

پهپاد CH-۴ ارتش عراق

از طرف دیگر عراقی ها، اردنی ها و مصری ها نیز به جمع مشتریان پهپادهای مسلح چینی پیوستند تا بتوانند با کمک آنها در مرزهای خود با داعش درگیر شوند. در برخی رسانه ها گزارش شده عراقی ها که بیش از ۱۰ فروند از پهپادهای مسلح چینی را دریافت کردند به دلیل مشکلات مختلف تنها ۱ پهپاد کاملا عملیاتی را در اختیار دارند. ترکیه نیز برای سالهای متمادی در بخش پرنده بدون سرنشین محتاج به اسراییلی ها و برخی دیگر از کشورهای دیگر بود. با سرد شدن روابط بین دو طرف ترک ها به سراغ سر هم کردن برخی محصولات در این حوزه رفتند.

سرمایه گذاری بلندپروازانه داخلی و البته کمک هایی از خارج خصوصا از انگلستان، ترک ها را قادر کرد تا پهپادهای شناسایی و رزمی را توسعه دهند. اولین پهپاد شناسایی رزمی ترکیه Bayraktar TB۲ بود که در سال ۲۰۱۶ اولین مورد اصابت مستقیم را ثبت کرد. این پهپاد در جریان درگیری اخیر و در کنار پرنده های بدون سرنشین Anka اصابت های موفق و البته سرنگونی های متعددی را در خاک سوریه ثبت کرده اند بخصوص انکه یکی از این پهپادها، با امضای اردوغان سرنگون شد که از نظر فنی و تبلیغاتی، یک باخت بزرگ برای آنها محسوب می شود.

پهپاد Bayraktar TB۲

لاشه پهپاد Bayraktar TB۲ در لیبی

پهپاد وینگ لونگ ساقط شده در لیبی

در لیبی در شمال آفریقا نبردی بین نیروهای دولت وفاق تحت حمایت ترکیه و نیروهای ارتش ملی لیبی تحت فرمانده ژنرال خلیفه حفتر با حمایت امارات متحده عربی جریان دارد. در این نبرد هم اماراتی ها پهپادهای ساخت چین را در اختیار متحدان خود قرار داده و ترک ها نیز پهپادهای Bayraktar TB۲ را به دولت وفاق تحویل داده اند. هر دو طرف با پهپادهای خود خسارت هایی را به طرف مقابل وارد کرده و البته فصل شکار بدون سرنشین ها در لیبی نیز از هر دو طرف بسیار داغ است.

تبدیل غرب آسیا به اولین میدان واقعی نبرد پهپادی

منطقه غرب آسیا از سال ۲۰۰۱ به این طرف پیوسته صحنه جنگ و نا آرامی هایی بوده که عمدتا به دلیل حضور بیگانگان و طمع آنها به اشغالگری در منطقه رخ داده است. در این درگیری ها از پرنده های بدون سرنشین تا موشک های کروز و بالستیک و ابزار متعارف تر جنگ مثل توپ و تانک و هواپیما و بالگرد و نیروهای ویژه و سلاح های سبک نیز استفاده شده است. اما آنچه نبردهای چند سال اخیر منطقه را متفاوت و حساس تر از دوران قبل می کند تبدیل شدن پهپادها به سلاح استاندارد در میدان نبرد حتی بین گروه های غیر دولتی و شبه نظامی است. این پیش بینی همیشه وجود داشت که دیر یا زود پهپادها به مانند بسیاری از جنگ افزار های دیگر تبدیل به سلاحی استاندارد در میدان نبرد بدل شوند و امروز منطقه غرب آسیا اولین نقطه در جهان است که این مسئله در آن به حقیقت عملیاتی بدل شده است.

امروز در منطقه خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران بالاترین قدرت پهپادی با توان بومی است که حرفهای بسیار زیادی در این بخش برای مطرح کردن دارد و مقایسه وضعیت ایران با رقیبانی مثل رژیم صهیونیستی و ترکیه که همچنان نیازمند شرق و غرب هستند به خوبی نمایان گر این جایگاه است. البته نکته جالب اینجاست که با وجود حضور پر رنگ چین در بازار پهپادهای مسلح کشورهای عربی، آمریکا هنوز هم حاضر نیست این کلاس از سلاح ها را در اختیار سعودی ها و امثال آنها قرار دهد.

قطعا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، این رقابت و اهمیت بیش از امسال و سالهای قبل خواهد بود و طبیعتا حمایت های مالی مجلس و دولت در کنار تداوم روحیه و تلاش جهادی متخصصان دفاعی کمک خواهد کرد کشورمان همچنان پیشتاز حوزه پهپادی در رقابت های منطقه ای و قدرتی موثر در عرصه جهانی باقی بماند.

شاهد 129

بر اساس آنچه درباره ویژگی های پهپاد شاهد ۱۴۹ سپاه پاسداران اعلام شده، این پرنده ایرانی اندازه ای در حدود ریپر یا همان MQ-۹ آمریکایی دارد که قابلیت حمل انواع سلاح ها را به آن خواهد داد.

 شاهد ۱۲۹ را می توان یکی از مهمترین الگو و دستاورد های دفاعی نیروهای مسلح کشورمان در سالهای اخیر برشمرد؛ پرنده ای بدون سرنشین و مسلح که مرتبه و جایگاه ایران را بیش از پیش در بین تعداد محدود کشورهای صاحب فناوری در این بخش، اثبات کرد. پهپاد شناسایی و تهاجمی شاهد ۱۲۹ کارنامه ای پر بار در سالهای اخیر از خود به جای گذاشته و از تروریست های جا خوش کرده در همسایگی شرق ایران تا تکفیری ها در سوریه و عراق خاطره هایی بسیار تلخی از آن به یاد دارند.

این هواگرد مدرن، حاصل سالها تلاش در مجموع نخبگان جوان شرکتهای دانش بنیان کشور و نیروی هوافضای سپاه است. اما در روزهای اخیر خبری منتشر شده که نشان می دهد مجموعه های علمی و صنعتی هوافضای سپاه به دنبال نسل جدید یا به قولی برادر بزرگتری برای شاهد ۱۲۹ به نام شاهد ۱۴۹ هستند. برخی ویژگی های اعلام شده در خصوص این پهپاد جدید نیز بسیار قابل توجه بوده که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت، اما اول بد نیست نگاهی به ستاره پهپادی سپاه داشته باشیم.


ماجرای پهپاد در ایران را باید از ماجرای مهاجرهای شناسایی آغاز کنیم که از اواسط جنگ به میدان وارد شده و بخشی از وظایف یگان های اطلاعات و شناسایی را بر عهده گرفتند. بسیاری از ایرانیان برای اولین بار با فیلم مهاجر ساخته ابراهیم حاتمی کیا با بحث پرنده های بدون سرنشین آشنا شدند. در سالهای بعد از جنگ بخش پهپادی از جمله حوزه هایی بود که شاید در بسیاری از موارد به صورت چراغ خاموش و در آرامش توسعه خود را آغاز کرد اما حوادثی در آینده مسیر را به کلی تغییر داد.

پهپاد شاهد ۱۲۹ نسل اولیه

بعد از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر و تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان، پرنده های بدون سرنشین هر روز بیشتر از روز قبل در تعداد و کیفیت بیشتر و بهتر در نزدیکی مرزهای ایران به پرواز درآمدند. این اقدام از جمله مسائلی بود که به نوعی انگیزه ها را برای توسعه پهپادی در کشور دو چندان کرد. در آن زمان نام پهپاد پردیتور به عنوان چهره جدید از جنگ و جنگ افزارهای هوایی بدون سرنشین بر سر زبان ها در دنیا بود. پردیتور نشان داد که گزینه ای خوب برای نگاه کردن و آموختن است. ایران تا پیش از این محصولاتی در حوزه بدون سرنشین ها مثل سری مهاجر را در اختیار داشت ولی ترکیب بحث شناسایی و حملات مسلحانه اقدامی بزرگ و مهم بود که هنوز هم بسیاری از کشورها به صورت کامل آن را در اختیار ندارند.

شاهد ۱۲۹ اولین بار در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ به صورت رسمی رونمایی شد. این پهپاد با نگاهی به طراحی مدل WK۴۵۰ ساخت فرانسه توسعه پیدا کرده و پرنده با قابلیت شناسایی و تهاجم به صورت همزمان بود.

پهپاد WK۴۵۰

این هواپیمای بدون سرنشین اولا دارای مداومت پروازی ۲۴ ساعته بدون نیاز به سوختگیری است و می تواند از یک جاده ساده بدون هیچ قابلیت خاص به پرواز درآمده و در عین حال از یک مرکز کنترل به اندازه کابین یک تریلر، کنترل شود. ارتفاع پروازی این پهپاد در حدود ۷۶۰۰ متر از سطح زمین بوده و آن را از برد اکثر سامانه های ضد هوایی دوش پرتاب که ممکن است برخی از گروه های تروریستی در اختیار داشته باشند، نیز خارج می کند. برد پروازی شاهد ۱۲۹ نیز بین ۱۷۰۰ الی ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

سیستم اپتیکی این پهپاد توان شناسایی ۲۰۰ کیلومتری اطراف را داشته و در شب، روز و کلیه شرایط آب و هوایی می تواند تصویر واضحی را در اختیار فرماندهان قرار دهد. طول این پهپاد حدودا ۸ متر و فاصله بین دو بال آن نیز در حدود ۱۶ متر بوده و از یک موتور پیستونی برای تامین نیروی خود بهره می برد.

نسل جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ مجهز به هدایت ماهواره ای

یک مدل جدید از شاهد ۱۲۹ مدتی بعد رونمایی شد که یک تفاوت عمده با مدل اولیه داشت و آن هم اضافه شدن سیستم هدایت ماهواره ای به آن بود. سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به اضافه شدن این توانایی در اواخر سال ۱۳۹۴ اشاره کرد. این مدل با بخش قوس دار در جلوی پهپاد کاملا قابل تشخیص است و ظاهری شبیه به سری پردیتور آمریکایی پیدا کرده است. اضافه شدن قابلیت هدایت ماهواره ای بحث افزایش برد عملیاتی این پهپاد را بدون نیاز به افزایش تعداد ایستگاه های زمینی را میسر می کند.

از پردیتور تا ریپر، چرا و چطور؟

با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص پهپاد شاهد ۱۴۹ و به نوعی کمک گرفتن از پهپاد ریپر برای توسعه آن بد نیست چند عدد مقایسه ای بین دو پهپاد معروف آمریکایی یعنی MQ-۱ و MQ-۹ داشته باشیم.

پهپاد پردیتور ۸.۲ متر طول، ۱۴.۸ متر دهانه بال و ۲.۱ متر ارتفاع دارد. این مشخصات برای پهپاد ریپر عبارت است از ۱۱ متر طول، ۲۰ متر دهانه بال و ارتفاع ۳.۸۱ متر. مشخصا مقایسه همین اعداد به ما کمک می کند تا متوجه بشویم با یک پرنده بسیار بزرگتر طرف هستیم. اما این بدنه بزرگتر، مشخصا نیروی بیشتری را نیز طلب می‌کند.

پهپاد MQ-۱ نزدیک‌تر و MQ-۹ دورتر از دوربین

لذا در پهپاد ریپر از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی  Honeywell استفاده می شود در حالی که قدرت موتور در پهپاد پردیتور ۱۱۵ اسب بخار بود! و جالب این که وزن پهپاد پردیتور ۵۱۲ و پهپاد ریپر ۲۲۰۰ کیلو است. همچنین سرعت در پهپاد پردیتور ۲۱۷ و در ریپر ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت است. در پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن است و در پردیتور این عدد به دو عدد موشک هلفایر محدود می شود.

ارتفاع پروازی ریپر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع پروازی پردیتور ۷۶۰۰ متر است. پهپاد ریپر می تواند به مهماتی مثل موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری جی بی یو ۱۲ و یا بمب هدایت ماهواره ای جی بی یو ۳۸ نیز مجهز شود. در عین حال شرکت اروپایی MBDA موشک های بریمستون را نیز با موفقیت از روی این پهپاد شلیک کرده است. آمریکا با رضایت از عملکرد پردیتور به دنبال بهسازی آن رفت و در حقیقت طرحی خیلی جدید و متفاوت را برای این کلاس از پهپادها ارائه نکرد و بلکه بر اساس همان طرح پردیتور، پهپادی بزرگتر با کارایی بیشتر طراحی و ساخته شد.

شاهد ۱۴۹؛ منتظر چه باشیم؟

بر اساس آنچه درباره پهپاد شاهد ۱۴۹ اعلام شده این پهپاد ایرانی اندازه ای در حدود ریپر یا همان MQ-۹ آمریکایی خواهد داشت که اعداد مربوط به آن در بالا آمده و می توان تا حدی ذهنیتی به ما از اندازه پرنده بدون سرنشین جدید ایرانی بدهد. این یعنی سپاه از کلیتی به اسم طرح شاهد راضی بوده و حالا به دنبال بهسازی و ارتقاء آن می رود و برای مدل سازی در این زمینه نیز از یک طرح معروف و امتحان شده مثل ریپر بهره برده است.

اما نکته مهم دیگر که در خصوص این پهپاد اعلام شده بحث توسعه یک موتور توربوپراپ برای آن است. همانطور که در خصوص پهپاد ریپر آمریکایی هم توضیح داده شد نصب یک موتور توربوپراپ قدرتمند یکی از دلایل تغییرات بسیار زیاد در مشخصات پروازی بوده است. پهپاد شاهد ۱۲۹ از موتورهای با فناوری وانکل بهره می برند که البته در آن اندازه و برای مصرف در آن کلاس انتخابی مناسب است. ولی وقتی باید به سمت پلتفرم های بزرگ تر رفت ناچار بایستی نیرو را نیز افزایش داد.

دو موتور وانکل ساخته شده توسط سپاه به ترتیب قدرت هایی در حدود ۳۸ و ۵۰ اسب بخار داشتند. سپاه با این موتورها و با این توان توانسته محصولی مثل شاهد ۱۲۹ را با ارتفاع پروازی و مداومت قابل قبول ارائه کند؛ مشخصا با موتوری قدرتمند تر حاصل کار بسیار بهتر خواهد بود.

به یک زبان ساده تعریف موتورهای توربوپراپ نوعی موتور توربین گازی است که در آن، از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ وایجاد پیش رانش استفاده می‌شود. با اینکه گاز خروجی این موتورها نوعی جت است ولی در طراحی توربوپراپ، سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور می‌کنند تا بیشتر نیروی موتور، صرف گرداندن ملخ شود. با این فناوری سرعت بیشتر، توان حمل بار بیشتر و البته ارتفاع پروازی بیشتر نیز بدست خواهد آمد. آنچه در بالا گفته شد صرفا یک پیش درآمد و آشنایی اولیه بر اساس آن چیزی بود که تا به امروز درباره شاهد ۱۴۹ می دانیم؛ پرنده ای که مشخصا با ورود به خدمتش تحول بزرگی در توان رزمی در نیروی هوای فضای سپاه و سایر نیروهای مسلح - همچنانکه در تحویل شاهد ۱۲۹ به نیروی دریایی ارتش شاهد بودیم- خواهد داشت.

سید حسن نصرالله: علامه العاملی از هواداران همیشگی انقلاب اسلامی ایران بود/ برخی برای دشنام دادن‌های زشت پول دادند/ ما هنوز برگ‌های برنده خود را رو نکرده‌ایم/نقش آمریکا در شرایط فعلی لبنان/راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی می‌کند/ لبنان اکنون با خطرهای واقعی مواجه است/ مردم تحمل مالیات جدید را ندارند/شهادت فرزندم برای حزب الله صداقت را به ارمغان آورد

فلسفه و تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی/احیای مجدد پیاده روی اربعین توسط«شیخ میرزا حسین نوری»/نشانه‌های مومن چیست؟/اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در نگاه رهبر انقلاب وآیت الله بهجت/بازتاب پیاده‌روی اربعین در جهان+تصاویر زیبا

ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین

پهپاد ,های ,ها ,نیز ,پهپادی ,یک ,بدون سرنشین ,در این ,شاهد ۱۲۹ ,و در ,های بدون ,سپاه جانشین مدرن‌تر ,جدید نیروی هوافضای ,محصول صنایع هوایی ,جهاد دانشگاهی اصفهان

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

bertolewa ترجمه و تدریس خصوصی زبان انگلیسی هاست / طراحی سایت / طراحی اپلیکیشن / ثبت دامنه ranmendmitma . plunrepdyfe جامسواکی دی 1399 اتوماتیک فانتزی دیواری پلاستیکی کودکانه 2020 apdihobla آیناز چت,چت ایناز,چت روم عکس