محل تبلیغات شما

سبک زندگی نبوی در کلام آیت‌الله بهجت(ره)؛ رأفت و رحمت در سبک زندگی رسول خدا(ص)

عبای پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله را با شدت بر گردن حضرت فشار داد و باعث خراش و ناراحتی حضرت شد. آن حضرت تنها فرمودند: آیا از انتقام نترسیدی؟»، او گفت: مطمئن بودم که انتقام نمی‌گیری!»

 سبک زندگی پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله دارای نکات و آموزه‌های مهمی است که در رأس آن‌ها مکارم اخلاق قرار دارد، چنان‌که در حدیثی فرمودند: إنّما بعثتُ لأتمّم مکارم الأخلاق؛ به‌درستی که من برای به کمال رساندن اخلاق مبعوث شده‌ام.»، با وجود این، هنوز هم گاهی در حل مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی دست به دامن ابزارها و روش‌هایی می‌شویم که از مکارم اخلاقی دور و بعید است، طوری که گویا ضرورت بازخوانی آموزه‌ها و سبک زندگی نبوی ضروری به‌نظر می‌رسد تا توجه دوباره‌ای به منش و روش آن حضرت در زندگی داشته باشیم.

بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله العظمی بهجت رحمة الله علیه را در خصوص سیره و منش پیغمبر گرامی اسلامی صلّی اللّه علیه و آله مورد بررسی و بازخوانی قرار داده شده است. این مطالب گزیده‌ای از سخنان این عالم بزرگوار و حکیم است که پس از تأیید دفتر معظم‌له، در کتابی با عنوان در محضر حضرت آیت‌الله بهجت» به‌کوشش محمدحسین رخشاد در قالب سه جلد توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی سماء منتشر شد.

کلام الهی

سؤال شد: در مورد اینکه صدایی که خداوند ایجاد می‌فرماید (کلام اللّه) خواه در لوح، یا بر قلب ملک و بعد به قلب پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله، چگونه است؟

پاسخ: در روایت است که حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله از شش‌جهت می‌شنید.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله در حال وحی

از خلیفه دوم پرسیدند: آیا در وقت وحی، پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله را دیده‌ای؟ جواب داد: آری، گفتند: کی و چگونه؟

جواب داد: روزی دخترم، حفصه من را خبر کرد. رفتم و دیدم آن حضرت صلّی الله علیه و آله در حال وحی است و پارچه‌ای روی آن حضرت است. وقتی وحی تمام شد، پارچه را از روی ایشان عقب زدم، دیدم روی حضرت سرخ شده است.

مطمئن بودم که انتقام نمی‌گیری!

شخصی عبای پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله را با شدت بر گردن حضرت فشار داد و کشید و باعث خراش و ناراحتی حضرت شد، ولی حضرت فرمودند: آیا از انتقام نترسیدی؟»، او گفت: مطمئن بودم که انتقام نمی‌گیری.»

ما باید در تحصیل صبر و حلم و تواضع سعی کنیم و از اینکه دیگران از ترس به ما احترام بگزارند، احتراز کنیم، به‌خصوص کسانی که ارباب رجوع و مناصب و مراجع و رؤسای ادارات و اولیای منازل و مدارس هستند.

امروز، روز مهربانی و ترحم است

در روایتی آمده است: ثلاث خِصال مِن مَکارمَ الأخلاق: تُعطی مَن حرمک و تَصل مَن قَطَعَک و تَعفو عمن ظَلَمَک» (بحارالانوار؛ جلد66 صفحه370؛ اعلام الدین، صفحه133؛ غررالحکم؛ صفحه88)

یعنی سه خصلت از مکارم اخلاق است؛ نخست اینکه به کسی که تو را محروم و ناامید کرده و چیزی به تو نداده، عطا کنی. دوم اینکه با کسی که از تو قطع رابطه نموده ارتباط برقرار کنی و سوم اینکه از کسی که به تو ستم کرده، گذشت کنی.»

مردم به‌هنگام فتح مکه در اطراف پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله شعار می‌دادند: الیوم، یوم الملحمه؛ امروز، روز انتقام است.»

ولی پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمودند: بگویید؛ الیوم یوم المرحمه» یعنی امروز، روز مهربانی و ترحم است.»

نمونه دیگر از گذشت آن‌حضرت

در ماجرای شهادت جناب حمزه رضوان اللّه تعالی علیه، عموی بزرگوار حضرت رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و بیرون آوردن جگر آن بزرگوار و مُثله کردن ایشان، رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمودند: از هفتاد نفر انتقام می‌گیرم.»، آیه نازل شد که: وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِّلصَّابِرینَ؛ و هرگاه خواستید مجازات کنید، تنها به‌مقداری که به شما تعدّی شده کیفر دهید؛ و اگر شکیبایی کنید، این کار برای شکیبایان بهتر است.» (سوره نحل، آیه126)

لذا آن حضرت صَبَرَ. عَفی و غَفَرَ» (هم صبر پیشه کرد و هم عفو و گذشت نمود.)

همچنین آیه دیگری نازل شد که: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوک فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا؛ و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‏‌کردند (و پیرابند خدا را زیر پا می‏‌گذاردند)، به‌نزد تو می‏‌آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‏‌کردند؛ و پیامبر هم برای آن‌ها استغفار می‏‌کرد؛ خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‏‌یافتند.» (سوره نساء، آیه64)

آن حضرت بعد از نزول این آیه، وحشی را ــ که قاتل عموی خود بود ــ عفو کرده به او مژده مغفرت بعد از توبه دادند.

عظیم‌ترین انقلاب فرهنگی در سایه بعثت رسول اکرم(ص) شکل گرفت/ آیا در زمان مبعث، پیامبر دیگری هم وظیفه هدایت را بر عهده داشت؟

انقلاب بزرگ فرهنگی در اثر مبعث پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله ایجاد شد؛ انقلابی که چراغ هدایت را برای جان‌های مشتاق و هدایت طلب در طول تاریخ روشن کرد تا کسی بهانه واماندن در تاریکی و ظلمت را نداشته باشد.

 بعثت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله به عنوان هدیه و منتی بزرگ از جانب خدا متعال برای مردم روی زمین بود تا در سایه آن از هر نوع ظلم، فساد و آزار در امان بمانند. چنانکه از آغاز بعثت آن حضرت شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان در جهت نهادینه کردن آموزه‌های اسلامی و بهبود سبک زندگی مردم هستیم. تلاش‌هایی که از مبارزه با اندیشه‌های خرافی، انحرافی و قبیله گرایی شروع می‌شد و تا جزئی‌ترین نکات و مطالب مورد استفاده در زندگی ادامه پیدا می‌کرد. هرچند که نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله عمر شریف خود را در جهت هدایت و سعادت مردم در تمام جغرافیا و تاریخ دنیا صرف کردند، اما کسانی از این فیض الهی بهره اصلی را برده و می‌برند که سر به راه بوده و طی کردن مسیر حق را به بهای ثروت و موقعیت و شهرت دنیایی نفروخته باشند.

در گفت‌وگویی که با آیت‌الله حسن ممدوحی، استاد حوزه و پژوهشگر دینی انجام داده ایم به بررسی رویدادها و تأثیرات بعثت رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله پرداخته است. آن طور که این پژوهشگر اسلامی توضیح می‌دهد، در اثر بعثت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و برقرار حکومت اسلامی از سوی آن حضرت، انقلاب بزرگی در آداب و رسوم مردم آن دوران در شبه جزیره عربستان به وجود آمد که بعدها در اثر تلاش ائمه اطهار علیهم السلام در سرزمین‌های دیگر هم گسترش پیدا کرد. تصور ابتدایی این است که در اثر آموزه‌های اسلامی رسول گرامی صلی‌الله علیه و آله، مردمی که قبلاً بت‌ها را به عنوان معبود انتخاب کرده بودند و مجسمه‌هایی که با سنگ و چوب درست کرده بودند را ستایش می‌کردند، بعد از مبعث به خداپرستی روی آوردند و خدای یکتا را شناختند. این مطلب صحیح است اما در اثر این خداپرستی انقلاب فرهنگی در نوع زندگی، تفکرات، آداب و رسوم و کل زندگی و اندیشه‌های مردم ایجاد شد که حتی نظام حکومتی آن‌ها را تغییر داد.

بررسی امور وحی پیش از بعثت نبی مکرم اسلام

می‌دانیم که پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله به عنوان خاتم الانبیاء علیهم السلام از سوی خدای متعال معرفی شده‌اند. پیامبر قبل از آن حضرت چه کسی بود و چه زمانی بوده؟

در میان 124 هزار پیغمبری که از سوی خدای متعال برای هدایت مردم تعیین شده‌اند، پنج پیامبر اولوالعزم داریم که آخرین آن‌ها و سرآمد همه ایشان، حضرت خاتم الانبیاء رسول اسلام صلی‌الله علیه و آله هستند. در این میان آخرین پیامبر اولوالعزم حضرت عیسی علیه السلام بوده که چند قرن قبل از تولد پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله زندگی می‌کرد؛ اما مژده و بشارت میلاد و ظهور رسول اسلام را به مردم دنیا داده بودند.

هرچند که یهودیان ادعا می‌کردند که حضرت عیسی علیه السلام را به قتل رساندند، اما خدای متعال ادعای آن‌ها را رد کرده و می‌فرماید: وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَی ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَکن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُواْ فِیهِ لَفِی شَک مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا؛ و گفتارشان که: ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم! در حالی که نه او را کشتند و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آن‌ها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می‏کنند و قطعاً او را نکشتند.»

به هر حضرت عیسی بن مریم علیه السلام سال‌ها قبل از میلاد رسول اسلام صلی‌الله علیه و آله زندگی می‌کرده و در زمان میلاد و بعثت نبی مکرم اسلام هیچ پیامبری نبوده است.

او را هنگامی به رسالت فرستاد که در جهان رسولانی نبودند

غیر از پیامبران اولوالعزم چطور؟ آیا در زمان مبعث رسول خدا صلی‌الله علیه و آله پیامبری که اولوالعزم نبوده و صاحب شریعت نباشد، زندگی می‌کرده؟

برای پیدا کردن جواب این سؤال خوب است به احادیث مراجعه کنیم. در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام می‌خوانیم که بعثت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله، عظمت این ماجرا و منت و لطفی که از جانب این رویداد مهم خدای متعال بر بنده‌های خود گذاشته را یاد کرده‌اند.

آن حضرت در ضمن فرمایشات خود فرموده‌اند که: أَرْسَلَهُ عَلَی حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ؛ او را هنگامی به رسالت فرستاد که در جهان رسولانی نبودند.» فتره وحی به دوران میان دو پیامبر گفته می‌شود که در این مدت هیچ وحی از سوی خدا بر پیامبری ارسال نشده است. در این دوره وحی قطع شده بود تا اینکه آن حضرت به نبوت رسیدند.

و در ادامه اشاره می‌کنند که: زمانی دراز بود که مردم به خواب رفته بودند. فتنه‌ها سربرداشته و کارها نابسامان بود. آتش جنگ‌ها شعله می‌کشید، روشنایی از جهان رخت بربسته و فریب و نادرستی آشکار گردیده بود. جهان به باغی می‌مانست که برگ درختانش به زردی گراییده بود و کس از آن امید ثمره‌ای نداشت. آبش فروکش کرده بود. پرچم‌های هدایت کهنه و فرسوده گشته و رایات ضلالت پدیدار شده بود. دنیا در آن روزگاران بر مردمش چهره دژم کرده بود و بر خواستاران خود ترشروی گشته بود. میوه‌اش فتنه بود و طعامش مردار. در درون وحشت نهفته داشت و از بیرون شمشیر ستم آخته.»

این بیان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نشان می‌دهد که در زمان بعثت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله هیچ پیامبری نبوده و آن حضرت در شرایطی به نبوت مبعوث شدند که مردم در گمراهی جهل فرو رفته بود.

نبوت در شرایط نیاز شدید انسان به هدایت

بر این اساس نبی مکرم اسلام در دورانی به پیغمبری مبعوث شدند که مدت‌ها از زمان ابلاغ وحی بر پیامبر قبلی می‌گذشت و مردم به شدت نیاز به هدایت داشتند. در عین حال ادیان دیگر هم دچار تحریف شده بودند. یعنی اگر از بقایای تعلیمات حضرت عیسی و موسی علیهما السلام وجود داشت، همگی دچار تحریف شده بودند و اصل حقیقت دین و بندگی خدا نیاز به بازخوانی و یادآوری دوباره داشت. تا اینکه پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله کامل‌ترین و جامع‌ترین دین را از سوی خداوند متعال برای انسان‌ها در طول تاریخ ابلاغ فرمودند.

تأثیر مبعث بر جهل و خرافات مردم

در تاریخ صدر اسلام عنوان شده که قبل از بعثت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، جامعه آن دوران دچار خرافات و انحرافاتی بود. به عنوان مثال نوزادان دختر را زنده به گور می‌کردند. تأثیر مبعث بر هدایت مردم در آن دوران چه اندازه بود؟

در اثر بعثت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و برقرار حکومت اسلامی از سوی آن حضرت، انقلاب بزرگی در آداب و رسوم مردم آن دوران در شبه جزیره عربستان به وجود آمد که بعدها در اثر تلاش ائمه اطهار علیهم السلام در سرزمین‌های دیگر هم گسترش پیدا کرد. تصور ابتدایی این است که در اثر آموزه‌های اسلامی رسول گرامی صلی‌الله علیه و آله، مردمی که قبلاً بت‌ها را به عنوان معبود انتخاب کرده بودند و مجسمه‌هایی که با سنگ و چوب درست کرده بودند را ستایش می‌کردند، بعد از مبعث به خداپرستی روی آوردند و خدای یکتا را شناختند. این مطلب صحیح است اما در اثر این خداپرستی انقلاب فرهنگی در نوع زندگی، تفکرات، آداب و رسوم و کل زندگی و اندیشه‌های مردم ایجاد شد که حتی نظام حکومتی آن‌ها را تغییر داد.

در اثر این تحولات، آداب و رسوم جاهلی و خرافاتی که میان مردم رواج داشت، به همت و هدایت پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از بین رفت و آداب دوستی، صلح و رحمت در سایه خداپرستی و رسوم اسلامی میان آن‌ها رواج پیدا کرد.

در این شرایط، آیا بعد از بعثت نبی مکرم اسلام هیچ خرافات و انحرافی از گذشته در بین مردم باقی نماند؟

از آنجا که مردم کج‌فکر و کج‌اندیش در همه طول تاریخ زندگی می‌کرده‌اند، در آن دوران هم در اثر کج‌فکری و غرض‌ورزی‌های عده‌ای بقایایی از اندیشه‌های انحرافی که بین عده‌ای نهادینه شده بود، باقی ماند. چراکه عمر پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله کفاف آن را نداد که همه این آداب غلط را به طور ریشه‌ای از بین ببرند. به این ترتیب است که بعد از رحلت آن بزرگوار شاهد بروز و ظهور انحرافات دوباره‌ای در فرهنگ مردم تاریخ هستیم.

ریشه اصلی انحرافات

دلیل اصلی این انحرافات چه بود که حتی بعد از بعثت رسول اسلام صلی‌الله علیه و آله هم شاهد باقی ماندن آن‌ها هستیم؟

اصل این انحرافات تعصب‌های قبیله‌ای بود و هر کس قبیله و طایفه خود را از دیگران برتر و بالاتر می‌دانست. در عین حال عشق و علاقه به اموال دنیا و دل‌بستگی‌های مادی دلیل دیگری بود که گروهی از مردم را از رفتن در راه حق منصرف می‌کرد. آن‌ها ترجیح می‌دادند برای بهره بردن بیتش را اموال و ثروت دنیایی، گمراه باشند و از حق پیروی نکنند.

رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بارها و با شدت با نظام برده‌داری مخالفت و مبارزه می‌کردند، اما گروهی از مردم ثروتمند با این منش آن حضرت و این دستور اسلامی مخالف بودند چون ن و مردانی را به عنوان برده در اختیار می‌گرفتند و بدون پرداخت هزینه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کردند.

در عین حال آن‌ها پیوندهای خویشاوندی خود را آن‌قدر مهم می‌دانستند که قبیله خود را از دیگران برتر و ممتاز محسوب می‌کردند. به همین دلیل جنگ‌های قبیله‌ای و ریشه‌داری میان مردم آن زمان در می‌گرفت و هر کسی در پی برتر معرفی کردن خویشاوندان خودش بود.

در این شرایط بود که رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله به جای نژاد و قبیله مشترک، ایمان و دین مشترک را ملاک دوستی و برادری افراد معرفی کردند و به این ترتیب بین همه مسلمانان دوستی و رأفت ایجاد شد. چنانکه خدای متعال می‌فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ به درستی که مؤمنان برادر یکدیگر هستند.» به این صورت آن حضرت میان آن‌ها صلح و برادری ایجاد کردند.[مشرق]

سید حسن نصرالله: علامه العاملی از هواداران همیشگی انقلاب اسلامی ایران بود/ برخی برای دشنام دادن‌های زشت پول دادند/ ما هنوز برگ‌های برنده خود را رو نکرده‌ایم/نقش آمریکا در شرایط فعلی لبنان/راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی می‌کند/ لبنان اکنون با خطرهای واقعی مواجه است/ مردم تحمل مالیات جدید را ندارند/شهادت فرزندم برای حزب الله صداقت را به ارمغان آورد

فلسفه و تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی/احیای مجدد پیاده روی اربعین توسط«شیخ میرزا حسین نوری»/نشانه‌های مومن چیست؟/اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در نگاه رهبر انقلاب وآیت الله بهجت/بازتاب پیاده‌روی اربعین در جهان+تصاویر زیبا

ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین

علیه ,آله ,حضرت ,اسلام ,مردم ,صلی‌الله ,علیه و ,و آله ,صلی‌الله علیه ,اسلام صلی‌الله ,آن حضرت ,پیغمبر اسلام صلی‌الله ,بعثت پیغمبر اسلام ,رسول اسلام صلی‌الله ,جهان رسولانی نبودند

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

cherepoper تکنولوژی jecarpayquar Cheap NFL Jerseys Sale With 60% Off. Free Shipping With 10 PCS! bumbriformdust Raymundo's blog موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران tiodiconrui اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها پشتیبان هواشناسی خصوصی