محل تبلیغات شما

 آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امام صادق(ع) با تدبیر الهی و روش های خردمندانه بی نظیر خود نهضت عاشورا را زنده نگه داشت، و در احیا، گسترش، بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.

 حضرت آیت الله جعفر سبحانی پیامی به همایش بین المللی مجازی نهضت حسینی در مکتب امام صادق» عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد صادر کردند که متن آن به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّ الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة
حسین بن علی(علیهما السلام) چراغ هدایت و رستگاری و کشتی نجات از غرق در مهلکه ها است.
مراسم اربعین - بدون شک - پر شکوه ترین حرکتی است که در طول سال در جهان امروز برگزار می گردد. مراسمی است پرشور، پر احساس، همگانی، تکان دهنده و وحدت آفرین که روز به روز بر عظمت و اهمیت آن افزوده می گردد و بسان امواجی که هر چه از مرکز پیدایش خود دورتر می گردد، پر دامنه تر و وسیع تر می شود، با این تفاوت که امواج دریا با توسعه خود ضعیف تر می گردند ولی موج اربعین هم وسیع تر و هم نیرومندتر می شود. این هم از عجایب تاریخ نهضت حسینی است.
امام حسین (ع) فرزند اسلام و فرزند پیامبر (ص) و تربیت یافته دامان وحی، برای حفظ موجودیت این آیین پاک، برای کوبیدن دشمنان دین ، و برای احیای اصول حق و عدالت که می‌رفت با گسترش سلطه بنی امیه به کلی برچیده شود،  قیام کرد و این رسالت بزرگ را با فداکاری بی نظیر خود و به قیمت خون پاک خود و فرزندان و یارانش انجام داد.
او راه و رسم فداکاری، آزادگی، شهادت و افتخار، جانبازی و فضیلت، تسلیم نشدن در برابر کجرویها و ستمگریها، مردانگی و شهامت را به بشریت آموخت.
او بحق رهبر آزادگان و سر سلسله شهدای راه خدا است، و همین موضوع است که به تاریخ زندگی او رنگ ابدیت بخشیده و دلهای آزادگان و مجاهدان و مردم با ایمان و حق طلب را به سوی خود مجذوب ساخته است.
اگر شخصیت امام حسین علیه السَّلام جاودانی و جهانی است به این دلیل است که ستیز حق و باطل، پیکار عدالت با بیدادگری، مخصوص قوم و ملت و زمان و مکان معینی نیست.
پیغمبر گرامی ما (ص) سالها پیش از شهادت فرزندش، امام حسین (ع)، این حقیقت را پیش بینی کرده و فرمود: شهادت امام حسین (ع) آن چنان شعله‌ ای از عواطف واحساسات را در دلهای مردم با ایمان برمی افروزد، که هرگز سرد و خاموش نمی گردد».
نهضت حسینی مربوط به عصر و زمان خویش نیست، بلکه یک مکتبی است برای بشر که در مقابل نظام های فاسد و مستبد که هر نوع آزادی را از انسان ها سلب می کنند، دست روی دست نگذارند و به مبارزه عدالت طلبانه در راستای احقاق حقوق انسانها برخیزند و لذا حسین بن علی علیهما السلام می فرماید: انّی خرجت للاصلاح فی أُمّة جدّی»، قیام من به منظوراصلاح و قطع ریشه های گندیده حکومت جائر و سامان دادن به نظام اسلامی است.
سرور آزادگان با شهادت خود در روز عاشورا حیات جاودانه پیدا کرد و لذا امروز هم حسین علیه السلام زنده است، زیرا مکتب او زنده است.
نه تنها حسین  سلام الله علیه زنده است بلکه کلیه یاران او که در عاشورای حسینی شربت شهادت نوشیدند، زنده هستند، از این رو می توان گفت همه انقلابیون جهان که برای خدا، و رفع ظلم از زندگی مستضعفان برخاسته اند در پیشگاه خدا زنده هستند، چنان که می فرماید:
"وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ" (آل  عمران:169)
هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.»
امام صادق علیه السلام با تدبیر الهی و روش های خردمندانه بی نظیر خود نهضت عاشورا را زنده نگه داشت، و در احیا، گسترش، بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.
آن حضرت با ایجاد شبکه گسترده تبلیغاتی حقیقت و ماهیت قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب بزرگوارش را بیان داشت و آن را برای همیشه الهام بخش و جاویدان نمود.
در اینجا کلام خود را با سه بیت به پایان می رسانم:
پایان زندگــانی هــرکس به مرگ اوست * جز مرد حق، که مرگ وی آغاز دفتر است
آغاز شد حیات حسینـــی به مرگ او  * این قِصّه، رمز آب حیات است و کوثر است
سربازی حسین و سرافرازی حسین  *  امروز، زینت سر هر تاج و افسر است                               
قم ـ حوزه علمیه

جعفر سبحانی                                                                                                                                                                                                   آیت الله خاتمی مطرح کرد؛

راهبردهای هفتگانه امام صادق(ع) برای پاسداشت قیام عاشورا

آیت الله خاتمی

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه، با اشاره به راهبردهای هفتگانه امام صادق(ع) برای پاسداشت قیام عاشورا گفت: از جمله آنها تأکید بر زیارت، عنصر عاطفه و گریه، عنصر شعر، مجلس گرفتن و استفاده از ترتب امام حسین(ع) است.

 آیت الله سید احمد خاتمی در همایش بین المللی مجازی نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با بیان این که نهضت امام حسین(ع) از زمان شهادت حضرت پیوسته به عنوان یک پرچم برای اهل بیت(ع) مطرح بوده است، گفت: این پرچم، پرچم احیای دین، امر به معروف و نهی از منکر، آزادگی و ظلم ستیزی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که امامان در عرصه ی راهبردهایی داشتند، گفت: از جمله راهبردهایی که هیچگاه از نگاه اهل بیت(ع) دور نشد، احیای نهضت سالار شهیدان بود؛ در روایتی هست که امام صادق(ع) فرمودند: کسی از امام سجاد(ع) پرسید که در نهضت عاشورا چه کسی پیروز شد؟ امام در حالی که در محمل بودند و صورتشان پوشیده بود، فرمودند: اگر می‌ خواهی چه کسی پیروز شد، وقت نماز اذان و اقامه بگو تا بفهمی» یعنی بنی امیه برای جمع کردن سفره دین و سفره خدا و معنویت آمده بودند ولی امام حسین(ع) نگذاشت این اتفاق بیافتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: نهضت سالار شهیدان، دین را زنده نگاه داشت؛ به همین جهت در زیارت های سیدالشهدا(ع) مکرر آمده است که دین مدیون ایشان است، از این رو در هر مناسبت ویژه ای از جمله شب های قدر، نیمه رجب و روز عید قربان غیر از ایام محرم و صفر زیارت امام حسین(ع) مستحب شمرده شده است.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: همه این ها برای این است که تأکید کنند اگر فطر و قربان و شب قدری داریم همه مدیون حسین است، حال امام صادق(ع) روی چند راهبرد برای این منظور تأکید دارد که یکی از آنها استفاده از استفاده هنر و شعر برای برجسته کردن قیام عاشورا است.

وی با بیان این که راه دیگری که امام صادق(ع) روی آن تأکید داشتند، استفاده از عاطفه بود، ابراز داشت: این همه تأکید بر گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) برای همین مسأله است؛ در روایتی امام صادق(ع) فرمودند: هر گریه و ناله ای مکروه است مگر گریه برای حسین بن علی(ع)» .

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: باید روی دو نکته تأکید کنیم یکی این که ذلت از ناحیه امام حسین(ع) به دور است از این رو اشعار و روضه های ما نباید بوی ذلت داشته باشد و نکته دوم بیان مظلومیت ایشان است؛ بیان مظلومیت، ذلت نیست به همین جهت امام صادق(ع) برای جدشان مجلس روضه می‌ گرفتند.

وی در ادامه عنوان کرد: مسأله سوم در سیره ائمه اطهار(ع) استفاده از مناسبت های ویژه بود؛ امام سجاد(ع) 35 سال بعد از قیام عاشورا زنده بود و همواره یاد پدرشان را زنده نگاه می‌ داشتند به همین جهت وقتی می‌ خواستند گوسفندی را بکشند، سؤال می‌ کردند آیا به این گوسفند آب داده اید یا نه؟ وقتی می‌ گفتند بله آب داده ایم؛ حضرت می‌ فرمودند پس چرا پدر مرا با لب تشنه به شهادت رساندند.

آیت الله خاتمی با اشاره به این که ائمه همواره به زیارت امام حسین(ع) تشویق می‌ کردند، گفت: زیارت یک مکتب در شیعه است به همین جهت امام صادق(ع) ثواب بالایی برای زیارت امام حسین(ع) مطرح کرده اند و تنها اگر شما به زیارت اربعین مراجعه کنید متوجه می‌ شوید که دنیا را متحول می‌ کند.

وی بیان داشت: ائمه اطهار(ع) از جمله امام صادق(ع) به سجده بر تربت امام حسین(ع) تأکید داشتند و می‌ فرمودند که این کار حجاب های هفتگانه را از بین برده و نماز انسان را بالا می‌ برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: عنصر دیگری که اهل بیت(ع) به ویژه امام صادق(ع) از آن برای در احتزاز نگاه داشتن پرچم امام حسین(ع) استفاده می‌ کردند، برپایی مجلس برای امام حسین(ع) است؛ امید که دین خود را به این نهضت الهی ادا کنیم چون هرچه داریم از حسین بن علی(ع) و کربلای حسین و به تعبیر امام خمینی(ره) از محرم و صفر است و باید پاسدار این سرمایه بزرگ باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در تشریح تعالیم گفتاری و رفتاری امام صادق(ع) در احیای نهضت عاشورا گفت: تعالیم گفتاری ایشان، صادر کردن زیارت اربعین بود که معرفی نامه کامل امام حسین(ع) و نهضت عاشورا محسوب می‌ شود. آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش بین المللی مجازی نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با اشاره به روایت ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المؤمنین لاتبرد ابدا» از پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: نقش امام صادق(ع) در احیا و بزرگداشت سید و سالار شهیدان حقیقتا قابل توجه است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مسأله زنده نگاه داشتن و تلاش در جهت زنده نگاه داشتن حادثه عاشورا و فلسفه این که چرا حادثه عاشورا جاودانه باقی مانده است، عوامل مختلفی دارد که از عوامل کلیدی و اساسی در ماندگاری عاشورا، سیره معصومین و از آن جمله وجود مقدس امام صادق(ع) است.

وی در ادامه عنوان کرد: در زمان امام صادق(ع) این فرصت طلایی به وجود آمد که توانست آن پیام ناگفته حسین بن علی(ع) به جامعه آن رو منتقل کند؛ ایشان در سایه تعالیم گفتاری و در سایه تعالیم عملی این کار را انجام دادند و تمام تلاش شان این بود که حادثه عاشورا را زنده نگاه بداند و این نکته مهم و اساسی است، هرچند منحصر به امام صادق(ع) نیست بلکه در زندگی دیگر امامان هم دیده می‌ شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که امام سجاد(ع) که در حادثه عاشورا حضور داشت، چهل سال نام و یاد سید و سالار شهیدان را زنده نگاه داشت، گفت: ایشان هر وقت غذا و آب می‌ دید، می‌ فرمودند چطور غذا بخورم و آب بنوشم؟ در حالی که پدرم حسین بن علی با لب تشنه و گرسنه به شهادت رسید.

وی بیان داشت: اهتمامی که امامان ما برای بیان جایگاه وجود مقدس امام حسین(ع) داشتند، خیلی بالا بود؛ تا جایی که امام هادی(ع) وقتی مبتلا به بیماری شدند، چند نفر از دوستان نزدیک را صدا می‌ زنند و از آنها می‌ خواهند که به کربلا بروند و زیر قبه جدشان امام حسین(ع) برای ایشان دعا کنند و می‌ فرمودند: خداوند برای جد ما حسین بن علی حساب ویژه ای باز کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نهضت حسینی در اندیشه امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) هم در تعالیم گفتاری و هم در رفتار نسبت به احیا گری حادثه عاشورا تلاش جدی دارند؛ از تعالیم گفتاری ایشان صادر کردن زیارت اربعین است که زیارتی ماندگار در طول تاریخ به شمار می‌ رود و در حقیقت شناسنامه و معرفی نامه کامل سید الشهدا و قضیه عاشورا و معرفی دوستان و دشمنان ایشان به شمار می‌ رود.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) در یک فرصت طلایی در هنگام منازعه بین امویان و عباسیان علاوه بر این که مردم را تشویق به زیارت امام حسین(ع) می‌ کند و ثواب زیادی برای آن بیان می‌ کنند؛ باز می‌ فرمایند کام فرزندان خود را با ترتب حسین بن علی بردارید که برای امنیت و حفظ کودکان تان لازم است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در رفتار چهار هزار شاگرد تربیت کرد تا با فرهنگ عاشورا و اهداف حسین بن علی(ع) آشنا شوند چراکه امام حسین(ع) یک هدایت گر و اصلاح گر جامعه بود و امام صادق(ع) با آن کرسی تدریس و با آن فراوانی شاگردانی که داشت چه در سطح عموم جامعه و چه در بین نخبگان همان اهداف امام حسین(ع) را دنبال کرد و توانست نضهت حسین بن علی را زنده نگاه بدارد و جامعه از برکت آن نهضت استفاده کنند.

امام صادق(ع)

 حجت الاسلام مکی با بیان این که قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) مقدمه ظهور امام زمان(عج) است، گفت: علمای اسلام مسیر امام صادق(ع) را در احیای مکتب حسینی ادامه دهند.

 حجت الاسلام حسین مکی در همایش بین المللی مجازی نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با بیان این که مهمترین هدف خلقت تقرب انسان به خدا است، اظهار داش: همه ما باید برای این تقرب مسیری را طی بکنیم و به کلام اهل بیت(ع) در این باره مراجعه کنیم.

این اندیشمند اهل آمریکا افزود: امام صادق(ع) نزدیک ترین مسیر یعنی مسیر امام حسین(ع) را معرفی کرده و آن را بهترین راه برای تقرب به امام حسین(ع) دانستند که این مسأله از کلام و سیره ایشان به دست می‌ آید.

وی با تأکید بر این که باید مسیر امام حسین(ع) را ادامه بدهیم، گفت:  اگر می‌ خواهیم زمینه را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم باید مکتب حسینی را احیا کنیم چراکه انتها و بروز و ظهور نهایی مکتب امام حسین(ع) در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.

حجت الاسلام مکی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: کسانی که مقام رهبری جامعه را دارند و علمای اسلام در این بین نقش بزرگی دارند که باید مسیر امام صادق(ع) را در تبیین، ارزش های نهضت حسینی ادامه بدهند.

شهادت امام صادق

حجت الاسلام منیر مصطفی با اشاره به اقدامات ائمه اطهار(ع) به ویژه امام صادق(ع) در احیای فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین(ع) تأکید کرد که امام صادق(ع) با استراتژی فرهنگی قیام عاشورا را زنده کرد.

 شیخ منیر مصطفی در همایش بین المللی مجازی نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با اشاره به نقش امام صادق(ع) در معرفی نهضت عاشورا اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) در زمان های مختلف نقش های مختلفی ایفا می‌ کردند.

استاد جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که قیام امام حسین(ع) نه فقط برای امام صادق(ع) بلکه برای همه ائمه مسأله ای مهم و حیاتی به شمار می‌ رفته است، خاطرنشان کرد: همه اهل بیت(ع) به گونه های مختلفی سعی در معرفی نهضت عاشورا داشتند.

این عالم آفریقایی اهل غنا یادآور شد: امام صادق(ع) با توجه به موقعیتی که برایشان با توجه به نزاع بنی امیه و بنی العباس فراهم شد، بیش از ائمه دیگر توانستند انقلاب امام حسین(ع) را معرفی کرده و مردم را با این نهضت آشنا کنند.

وی با بیان این که استراتژی ایشان استراتژی فرهنگی بود، گفت: درست است که امام صادق(ع) همچون امام حسین(ع) نبود که بخواهد به میدان جنگ برود ولی کارهای فرهنگی ایشان در دوران زندگی شان قابل توجه است.

شیخ منیر مصطفی تصریح کرد: حضرت امام صادق(ع) با معرفی اهداف قیام عاشورا و دعوت از مردم برای زنده نگاه داشتن نهضت ایشان، تلاش کردند تا قیام حسینی را معرفی کرده و آن را زنده نگاه دارند.

رجبی دوانی

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به فرهنگ زیارت و عزاداری امام حسین(ع) در مکتب امام صادق(ع) گفت: آنچه به یادگار از زیارت و عزاداری امام حسین(ع) داریم از آموزه های امام صادق(ع) است.

محمدحسین رجبی دوانی در همایش بین المللی مجازی نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با اشاره به فرهنگ زیارت و عزاداری امام حسین(ع) در مکتب  امام صادق(ع) اظهار داشت: در یک کلام اگر نبود آن چه از وجود امام صادق درباره زیارت و عزاداری امام حسین علیه السلام،  ما هیچ آداب و فرهنگی را در این ارتباط نداشتیم.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان ساخت: بخش اعظم آموزه های ما درباره عزاداری و زیارت امام حسین(ع)  از حضرت صادق صادر شده است؛ دوران امامت امام صادق 34 سال به طول انجامید، سال اول را معاصر با بنی امیه بودند؛ بنی امیه ای که خون پاک او را ریخنته بودند و روزهای عاشورا را جشن می‌ گرفتند و به ساحت مقدس سیدالشهداء جسارت و اهانت می کردند.

وی اضافه کرد: در زیارت عاشورا داریم؛ عاشورا روزی است که بنی امیه به آن تبرک می جستند و آن را جشن می گرفتند؛ امام صادق(ع) در دوران حاکمیت بنی امیه موفق به زیارت امام حسین(ع) نشدند؛ ایشان برای نخستین بار در عصر بنی عباس و ابوالعباس سفاح وارد عراق شدند و به سوی کوفه و کربلا آمدند و نقل هایی که ایشان در آن به شیعیان خود چگونگی زیارت را توضیح داده اند قاعدتا باید مربوط به این ایام باشد، مانند این که محزون، گرسنه، تشنه، ژولیده، و غبار آلود به زیارت بروید یا قبل از زیارت سه روز روزه بگیرید یا فضیلت فراوان برای پیاده رفتن به زیارت امام حسین دارند.

رجبی دوانی با تأکید بر این که زمان صدور این روایات،  قاعدتاً مربوط به دوره بنی عباس است، خاطرنشان ساخت: ایشان در سال 114 در پی شهادت پدرشان امام باقر(ع) و در زمان خلافت هشام بن عبدالملک خلیفه پر قدرت و جبار  اموی به امامت رسیدند؛ اگر چه هشام در 125 مرد و بعد از او بنی امیه رو به ضعف نهاد اما امام صادق(ع) تا زمان سقوط بنی امیه در سال 132، برای رفتن به عراق آزادی عمل نداشتند.

وی اضافه کرد: اولین خلیفه عباسی(ابوالعباس سفاح) از 132 تا 136 قدرت را در دست داشت؛ وی امام صادق را به عراق دعوت کرد، ما نمی دانیم که امام(ع)  در کدام یک از این چهار سال به عراق رفته است اما مشخص است که در عصر بنی عباس به عراق رفتند، در سال 136  ابوالعباس مرد و منصور به قدرت رسید و او بارها امام صادق(ع) را احضار کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: پایتخت اولیه بنی عباس کوفه بود اما بنی عباس وقتی دیدند کوفیان با نظر شک و تردید به آنان می نگرند؛ احساس امنیت در کوفه نکرده لذا همین ابوالعباس در نزدیکی کوفه شهری به نام هاشمیه بنا کرد و پایتخت را به آنجا منتقل نمود؛ گاهی اوقات هم در حیره در نزدیکی کوفه مقیم بودند و در سال 145 در اواخر دوران امامت امام صادق منصور شروع به ساختن شهر بغداد کرد.

وی عنوان کرد: بنابراین وقتی که گفته می شود امام صادق(ع) را بارها به عراق احضار کردند حضرت در کوفه یا هاشمیه یا حیره حضور داشتند و در همان زمان به زیارت امام علی و حسین مشرف می‌ شدند و آن زیارت هایی را که داریم حضرت در ورود حرم این گونه نماز خواندند و این گونه اشک ریختند مربوط به این دوره است.

رجبی دوانی با بیان اینکه امام صادق ع به ما آموزه های گوناگونی در این ارتباط فرموده اند، یادآور شد: زیارت او در ایام متبرک مثل اول رجب، نیمه رجب، اول و  نیمه شعبان، شب های قدر، عید فطر و همچنین زیارت اربعین که حتی الفاظ این زیارت ها همه صادر شده از وجود مقدس امام صادق(ع) است.

وی بیان داشت: همچنین، امام صادق(ع) خود بانی عزاداری جدش امام حسین(ع) بود؛ آن حضرت در این زمینه چنان آموزه هایی دارد که انسان به شگفتی می افتد، یکی از اصحاب ایشان نقل کرده زمانی که به خدمت ایشان رسیدم، امام  در سجده بودند و دعاهای بسیاری برای زائران امام حسین کردند؛ وقتی امام علیه السلام سر از سجده برداشتند به او گفتم به خدا سوگند این گونه که شما دعا برای زائران سیدالشهداء کردید؛ اگر کسی خدا را هم نمی شناخت و به زیارت وی می رفت هم آمرزیده می شد، گویی که زیارت حسین علیه السلام از حج هم بالاتر است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: در این هنگام، امام پیرامون فضیلت های فراوان زیارت امام حسین(ع) مطالبی را به او می‌ گوید و حتی تاکید دارد که مبادا خوف از خطر و تهدیدات جانی مانع از زیارت جدم شود؛ جالب است حج از فروعات ما و واجب بوده و بر هر مستطیع واجب است تا یک بار این فریضه را به جا بیاورد اما چنان چه راه حج ناامن باشد و جان زائر خانه خدا در تهدید باشد تا رفع این تهدید فریضه حج از او ساقط می‌شود، اما زیارت حسین که مستحب است را حضرت فرمودند که خوف از خطر نمی تواند مانع از این زیارت شود.

وی با بیان این که حضرت صادق علیه السلام در خانه خود مراسم عزای حسین را به پا کرده اند، گفت:  یکی از اصحابش نقل می کند من در خدمت ایشان بودم که دیدم سید حمیری شاعر معروف بر حضرت وارد شد. حضرت به او فرمود اشعاری را که در رثای جدم سرورده ای را برای ما قرائت کن؛ حضرت به ن خانه خود فرمود تا پشت پرده ای حاضر شوند و مرثیه سید حمیری برای جدشان را بشنوند.

رجبی دوانی بیان داشت: در این هنگام، سید حمیری شروع به خواندن این اشعار کرد: بر آن استخوان های پاک بر کربلا گذر کن و ابرهای پربارانی که این استخوان ها را سیراب می کنند.». او چند بیتی بیشتر  نخوانده بود که اشک های امام صادق(ع) چنان بر گونه ی مبارکش جاری شد و صدای شیون ن از پشت پرده برخاست که امام به او فرمود لب های خود را فرو ببند و ساکت باش» بنابراین در پایان مجددا عرض می کنم که آنچه به یادگار از زیارت و عزاداری حسین علیه السلام داریم از آموزه های امام صادق(ع) است.[حوزه]

سید حسن نصرالله: علامه العاملی از هواداران همیشگی انقلاب اسلامی ایران بود/ برخی برای دشنام دادن‌های زشت پول دادند/ ما هنوز برگ‌های برنده خود را رو نکرده‌ایم/نقش آمریکا در شرایط فعلی لبنان/راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی می‌کند/ لبنان اکنون با خطرهای واقعی مواجه است/ مردم تحمل مالیات جدید را ندارند/شهادت فرزندم برای حزب الله صداقت را به ارمغان آورد

فلسفه و تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی/احیای مجدد پیاده روی اربعین توسط«شیخ میرزا حسین نوری»/نشانه‌های مومن چیست؟/اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در نگاه رهبر انقلاب وآیت الله بهجت/بازتاب پیاده‌روی اربعین در جهان+تصاویر زیبا

ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین

امام ,ع ,  ,حسین ,صادق ,زیارت ,    ,امام صادق ,صادق ع ,امام حسین ,حسین ع ,مجازی نهضت حسینی ,اندیشه معاصر برگزار ,المللی مجازی نهضت ,الله حسینی بوشهری

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

cinematography نوشته های همایون رقابی روستای لامان الموت بازارگرد سامانه پیام کوتاه ، سامانه پیام کوتاه رایگان ، نمایندگی سامانه پیام کوتاه trodidanvir کار و تجارت | تبلیغات و بازاریابی | نیازمندی های اینترنتی کتابخانه شهدای شهباز cornmilopo Susan's notes