اشاره: در نظام مدیریت فرهنگی انقلاب و جمهوری اسلامی، روز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز زن» و روز مادر»؛ و روز میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ روز دختر» نامیده شده است. این اقدام نمادین، علاوه بر اینکه گویای جایگاه والای نهاد خانواده در منظومه فکری و فرهنگی نظام اسلامی ایران است؛ حاکی از نگاه ویژهی فرهنگی و اجتماعی گفتمان انقلاب اسلامی، به محور و قطب خانواده -یعنی مادران و دختران- نیز هست.
در اصلیترین و متقدمترین کتابهای حدیثی شیعه یعنی کتاب کافی، بابی با عنوان فَضْلِ الْبَنَات»(الكافی/ ج6/ ص4- 7) وجود دارد؛ از این رو اینکه از قدیم الأیام، در برخی از فرهنگها، باوری عوامانه، پسر و جنس مذكر را بر دختر و جنس مؤنث برتری میدادند، در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام باوری جاهلانه و منحط است. همانگونه که قرآن در اخلاقیات عصر جاهلیت میفرماید: وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِیمٌ یَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ.»(نحل/ 58- 59). قرآن دوبار اصلِ وجود دختر را، بشارت معرفی میکند، امّا جهالت و خرافات، این بشارت را مایه ذلّت مىشمرد.
سیری در روایات دخترانه
(1) امام صادق علیه السلام به فردی فرمودند: به من خبر رسیده از این كه دخترى براى تو زاده شده، ناراحتى. چرا ناراحت شدهای؟ آن دختر، گُلى خوشبو است كه عطر او مىبویى [وجود او، زندگی تو را عطرآگین و با طراوت مینماید] و روزىاش تضمین شده است. پیامبر خدا، خود، پدر چندین دختر بود.
(2) همچنین امام صادق علیه السلام به کسی که تازه ازدواج نموده بود فرمودند: زندگی مشترک را چگونه دیدى؟ عرض کرد: هر خیر و برکتی که در بانوان است، من در همسرم دیدهام، فقط اینکه او به من خیانتی كرده است. حضرت با تعجب پرسیدند: چه خیانتى؟ عرض کرد: دختر زائیده است. حضرت با ناراحتی فرمودند: گویا از دختر خوشت نمیآید که چنین سخن میگویی با اینکه خدای متعال مىفرماید: .لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً»(نساء/ 11)- شما نمىدانید كدام یك براى شما سودمندترند-.
فرض كن اگر خداوند به تو چنین وحى مىكرد: آیا من براى تو انتخاب كنم یا خودت انتخاب مىكنى؟ تو در جواب خداوند چه مىگفتى؟ آن مرد عرض كرد: مىگفتم: پروردگارا! تو براى من انتخاب كن. حضرت فرمود: حالا هم خدا این دختر را براى تو انتخاب كرده است.
در داستان همراهی حضرت موسی و خضر علیهما السلام،(کهف/ 60- 82)، قرآن در خصوص تصرف دوم حضرت خضر که پسر بچه ای را کشت(إِذا لَقِیا غُلاماً فَقَتَلَهُ.(کهف/ 74)) میفرماید: حضرت خضر در تبیین کار خود به حضرت موسی فرمود: من این کار را به دلخواه خود نکردم بلکه دستور خدای متعال بود(وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْری(کهف/ 82))، آن پسر بچه را به این دلیل کشتم که اگر بزرگ میشد، کافر میگشت و پدر و مادر خویش را به کفر میکشاند»(وَ أَمَّا الْغُلامُ فَكانَ أَبَواهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشینا أَنْ یُرْهِقَهُما طُغْیاناً وَ كُفْراً.(کهف/80)). اما خداوند به جاى آن پسر، فرزندى پاكتر، بهتر و با محبّتتر به آن پدر و مادرش میدهد.»(فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَكاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً.(کهف/ 81)) حضرت امام صادق علیه السلام در ادامه فرمودند: این فرزند پاكتر، بهتر و با محبّتتر، دختری بود که هفتاد پیامبر از او به دنیا آمدند.»(أَبْدَلَهُمَا اللَّهُ بِهِ جَارِیَةً وَلَدَتْ سَبْعِینَ نَبِیّاً).
(3) یکی از اصحاب امام هادی علیه السلام نیز وقتی به آن حضرت نامه نوشت که: من، فرزندى در راه دارم، از خدا بخواهید كه پسرى روزىام كند. امام علیه السلام در پاسخ وى نوشتند: چه بسا دخترى كه از پسر بهتر باشد»(رُبَّ ابنَةٍ خَیرٌ مِن ابنٍ). و براى او دخترى زاده شد.
(4) به همین جهت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در فرمایشهای متعددی، دختران را چنین توصیف فرمودهاند: دختران، چه فرزندان خوبى هستند؛ مهربان(مُلْطِفَاتٌ)، مددکار(مُجَهِّزَاتٌ)، اهل انس و الفت(مُونِسَاتٌ)، با بركت(مُبَارَكَاتٌ) و خوشتربیت(مُفَلِّیَاتٌ) مىباشند. دختران دلسوز(المُشفِقاتُ) و همدمهایی گرانبها(المُؤنِساتُ الغالِیاتُ) هستند.»
(5) به همین دلیل حضرت فرمودند: از مباركىِ زن این است كه فرزند نخست او، دختر باشد.» و حضرت ابراهیم آرزوی داشت دختری داشته باشد تا با رأفت و شفقت دخترانهاش، همواره به یاد آن حضرت باشد. و اساسا در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، علاقه به فرزند دختر، از نشانههای ایمان معرفی شده است و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودهاند: جز مؤمن، كسى دختران خود را دوست نمیدارد.»
(6) همچنین در این فرهنگ متعالی، دختردارى، نوعى عبادت و كار نیك محسوب مىشود؛ چرا که امام صادق علیه السلام فرمودند: پسرها نعمتاند و دخترها نیكى. خداوند، از نعمتها سؤال مىكند و بر نیكىها پاداش مىدهد.» و به همین جهت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله توصیه کردند: در تهیه مایحتاج خانواده. ابتدا به نیازهای دختران خویش توجه نمایید و برای آنها خرید نمایید؛ زیرا شاد کردن دختران، ثواب آزاد کردن فرزندان حضرت اسماعیل را از بردگی و اسارت دارد. .
(7) تربیت دختران در تراز سبک زندگی اسلامی نیز اهمیتی مضاعف دارد و پیامبر صلی الله علیه و آله در روایات متعددی بر آن تأکید داشتهاند. به عنوان نمونه فرمودند: چه خوبْ فرزندانى هستند دخترانِ در حجاب! هر كس یكى از این دختران با حجاب و عفاف را داشته باشد، خداوند، وجود آن دختر را براى وى مانع آتش دوزخ قرار مىدهد و هر كس دو تا داشته باشد، خداوند، به خاطر آنان، او را وارد بهشت مىسازد. .» علت این فرمایش بدان جهت است که دختران امروز، همسران و مادران فردای جامعهاند، و سلامت فکری و اخلاقی دختران امروز در تراز سبک زندگی ایمانی، مهمترین زمینه و عامل برای سلامت جامعه ایمانی آینده است.
برنامه دشمن برای دختران ایران اسلامی
رابرت مُرداک» یهودی صهیونیست مشهور به غول رسانهای و امپراطور رسانهای دنیا، کسی که دارای ۶۰ شبکه تلویزیونی، که روزانه حداقل ۳۰۰ میلیون مخاطب دارد و همچنین مالک، پشتیبان و تگذار ۱۰۰ رومه و مجله مشهور و شبکههای خبری معروف و مؤسس و سهامدار عمدهی دهها شبکه و سایت غیر اخلاقی و مستهجن است.
او در مصاحبهای در سال 2010، گفته است: برای نابودی ایران باید در خصوص کلمه مقدسی به نام خانواده» هزینه کرد و من قصد دارم تا موضوع مادر» را در دستور کار خود قرار دهم. چون در ایران، مادرِ خانواده همه چیز را مدیریت میکند؛ از این رو اگر بتوانیم مادر را به لجن بکشیم، تمام جامعه به لجن کشیده خواهد شد. ما این کار را از طریق سریالهای نمایشی برای مادران فعلی و مادران فردای جامعهی ایرانی انجام می دهیم.
از این رو میبینیم از دهه گذشته ساخت سریالهایی که موضوعاتش برای دختران و خانمها جاذبه دارد و اصطلاحا به سریالهای ترکیهای و کرهای معروف شده است، یکی از ابعاد جنگ نرم فرهنگی دشمن شده است. یکی از اصول سریال سازی که در دنیا پذیرفته شده است، این است که اگر سریالی بتواند با خانمها در خانه ارتباط برقرار کند، به تدریج همهی خانواده را جذب میکند.
ژانر و تِمِ این سریالهای ماهوارهای و شبکههای خصوصی، عموما موضوعات نه و عاطفی دارد و در آن مولفههای جذب ن به شدت رعایت شده است، تا بتواند فرایند همذاتپنداری» را تحقق بخشد. حتی برای خانوادههای نسبتا مقیدتر نوعا سریالهای ترکیهای و کرهای که به فرهنگ شرقی ما تا حدودی نزدیکترند، ولی با همان تِمْهای ضد اخلاقی ساخته میشود. رویکرد رایج این سریالها عبارت است از:
1. سست نشان دادن بنیاد خانواده.
2. سخیف جلوه دادن شغل خانهداری و فرزندپروری.
3. نفی هرگونه تقیدات مذهبی و دینی.
4. ترویج بی بندوباری، بیحیائی و بیغیرتی.
5. قبحزُدایی از روابط نامشروع.
6. اشاعه پدیده فرزندان نامشروع و حرامزاده.
7. عادیسازی خیانت به همسر و عشق و هوسهای چند ضلعی.
اصلیترین راهکارهای مقابله
(1) امام ای: جواب کار فرهنگىِ باطل، کار فرهنگی حقّ است. در مقابل کسی که از ابزار فرهنگی استفاده میکند، ابزار فرهنگی لازم است.»(21/ 06/ 1373)؛ آیت الله جوادی آملی در دیدار با یکی از کارگردانان مطرح کشور - آقای مجید مجیدی- نکتهای جالب توجهی گفتند: اگر فرضاً کسی به صورت پیامبر در این عصر مبعوث میشد، گزاف نبود که با زبان هنر، سینما و رسانه بیاید. فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْكُمْ.»(بقره/194)
(2) پرهیز از اقدامات انفعالی و رقابتی و کپیکاری از برنامههای ماهواره.
(3) بصیرتبخشی اقناعی به مردم از طریق محافل و رسانه(سخنرانی، تحلیل گری، مستند سازی، بیان احکام، تقویت بنیه های معرفتی نسل نو، تکثیر فرصت ها و اماکن تبلیغی سنتی و نو.)
(4) آموزش مستقیم و غیر مستقیم عوامل تحکیم و هشدار نسبت به عوامل تزل خانواده.
(5) تبلیغ ازدواج آسان(عاقلانه، بههنگام و ساده).
(6) تربیت و دانش افزایی نیروهای فرهنگی، ارزشی، اهل هنر و قلم، صاحب فکر و ایده برای تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی. تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب دختران آفتاب»، به عنوان هنرمندی در طرح مسائل فکری ن در قالب داستان در همین راستا است.[ایجنا] حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در اوّلین روز ماه ذى القعده سال 173 هـجری قمری، 25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود.
از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.
حضرت معصومه به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته اند. این در حالى است که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.
اطلاق معصومه» بر فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع)
نام حضرت معصومه، فاطمه است. در کتاب های روایی و تاریخی نیز، از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) یاد شده است،امّا صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند، و این لقب نزد ایرانیان تبدیل به اسم برای ایشان شده است.
حضرت معصومه (س)، معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده، امّا ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، به گونه ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است.
لازم به ذکر است که عصمت امر نسبی است. با توجه به روایاتی که در شأن و منزلت حضرت معصومه وارد شده است، می توان مرتبه ای از عصمت ، نه در حد ائمه برای ایشان قائل شد. این مسئله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی رسد؛ چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می شود.
ورود حضرت معصومه (س) به قم
در سال 200 هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى سفر تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه خود بیاورند راهى خراسان شدند.
حضرت معصومه یک سال بعد از هجرت تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو، در سال 201 هجری قمری، به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت، به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. در شهر ساوه عده اى از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه کاروان آنان را گرفته و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت (س) معصومه را نیز مسموم کردند.
به هر حال، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود، قصد شهر قم را نمود. حدوداً در روز 23 ربیع الاول سال 201 هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند و در محلى که امروز میدان میر» نامیده مى شود در منزل موسى بن خزرج» فرود آمدند و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.
آن بزرگوار به مدت 17 روز در این شهر زندگى کرد. محل زندگی و عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام بیت النور» بود که هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است.
سالروز ولادت حضرت معصومه (س ) در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و برای ارج نهادن به این قشر وسیع از جامعه نامگذاری شده است. روزی، هر چند نمادین میتوان پای درد و دل دختران جوان نشست و به فکر راه چارهای برای رفع مشکلات آنان بود. زیرا این دختران، مادران فردای این مرز و بوم هستند.
ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین
,حضرت ,دختران ,معصومه ,امام ,دختر , ,حضرت معصومه ,آن حضرت ,شده است ,معصومه س ,حضرت فاطمه معصومه ,اصلیترین راهکارهای مقابله ,دختران ایران اسلامی ,برای دختران ایران
درباره این سایت