بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران میگذرد، ایران آزادشده است، آزاد تصمیم میگیرد، سربازان آمریکایی و انگلیسی در سر چهارراهها نیستند به عبور و مرور مردم نگاه نمیکنند، مردم با سربازان غیر ایرانی عکس یادگاری نمیگیرند.
این کشور دارای قانون اساسی است و مردم آن ۴ سال یکبار زن و مرد بالای ۱۸ بهپای صندوق رأی میروند و نماینده مجلس قانونگذار و رئیسجمهور آینده خود را انتخاب میکنند.
دولت ایران مستقل است و مردم آن توسط دولتها و کشورهای دیگر دنیا به استثمار کشیده نشده اند.
در خیابانها ن و دختران باحجاب اسلامی میتوانند رفتوآمد کنند، بعد از غروب بازارها باز است و بانوان ایرانی میتوانند برای خرید به فروشگاهها بروند و خرید کنند، در طول روز ن و دختران ایرانی نیازی نیست برای رفتن به دانشگاه و مدرسه همراه یکی از برادران و پدر خود بروند، مسیر راه امن است وکسی مزاحم آنها نمیشود.
ن و دختران میتوانند در دانشگاههای مختلف ایران، با توجه به نیازهای جامعه و کشور خود در رشتههای تحصیلی مختلف شرکت کنند و بعد از فارغالتحصیلی میتوانند در بازار کار فعالیت کنند.
در حوزههای علمیه جمع کثیری از ن و مردان به آموزش و تدریس علوم اسلامی میپردازند، آراء گوناگون و نظرات دینی و علمی مطرح میکنند و به بحث و تبادلنظر میپردازند.
این تصویری از گفتههای ن و دختران مسلمان منطقه در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان است و کشورهایی که مسلمانان در آن زندگی میکنند مانند آذربایجان که حکومت اسلامی ندارند.
بانوان غیرایرانی از ایران می گویند
خبرنگار حوزه به سراغ بانوان غیر ایرانی که در جامعه الصمطفی مشهد تحصیل میکنند و یا بهعنوان مهمان مراکز علمی این روزها در شهر مشهد به فعالیت علمی مشغول هستند، رفته و از آنان درباره اهمیت حجاب پرسیده است.
زهرا آوا از کشور آذربایجان درباره حجاب بانوان مسلمان این کشور و پوشش چادر گفت: در کشور ما ن مسلمان اجازه ندارند، چادر بپوشند و حتی در انتخاب پوشش باحجاب برای حضور در فعالیتهای اجتماعی دارای محدودیتهای زیادی هستیم تا جایی که بسیاری از مادران ما سالها است، به خاطر این محدودیتها که نمیتوانند چادر بپوشند و محجبه باشند از خانه بیرون نیامدهاند.
وی ادامه داد: بسیاری از دختران ما پس از پایان درسهای ابتدایی ترک تحصیل میکنند، زیرا در مقاطع بالاتر نظام آموزشی اجازه پوشش حجاب کامل را به آنها در مراکز آموزشی نمیدهد.
به خاطر چادر مادرم، برادرم را کشتند!!
این بانوی طلبه جامعه الصمطفی مشهد یادآور شد: چند سال پیش وقتی من ۱۳ ساله بودم، مادرم همراه با برادرم و من قصد داشت به بازار برود و چادر پوشید، در خیابان سربازان با مشاهده چادر به او دستور دادند حجاب را بردارد و برادرم در مقابل چادر مادرم ایستاد و سربازان دو گلوله به برادرم زدند.
وقتی برای شکایت از جنایت سربازان مراجعه کردیم، مراجع قانونی کشور نهتنها سربازان را محکوم نکردند، بلکه به ما گفتند آنها به وظیفه خودشان عمل کردند و ما باید جریمه مالی هم بشویم، زیرا مادرم برخلاف قانون باحجاب و با چادر به خیابان آمده است.
پس از این اتفاق جنازه برادرم را به ما دادند و اجازه ندادند در قبرستان مسلمانان آن را دفن کنیم و در قبرستان افرادی که بیسرپرست و بیهویت هستند برادر ۱۸ سالهام را دفن کردیم.
محدودیت های اجتماعی برای بانوان محجبه آذربایجان
آیلین رحمان، دختر جوان دیگری از کشور آذربایجان است که مدتی به ایران آمده است تا در جامعه المصطفی درس بخواند. از او درباره محدودیتهایی که برای مسلمانان در کشورشان وجود دارد، گفت: مراسم مذهبی بهصورت عمومی برگزار نمیشود، شبهای قدر، عزاداری امام حسین (ع) در منازل شیعیان جمع میشوند و مراسم احیا و مناسبتهای مذهبی را با شبکههای ایرانی در خانههای خود برگزار میکنیم.
وی ادامه داد: به خاطر وجود محدودیتهای فراوان برای بانوان محجبه در کشور آذربایجان، بسیاری از دختران از تحصیلات پایین برخوردارند و در فعالیتهای اجتماعی شرکت نمیکنند.
خانم رحمان که باحجاب اسلامی بسیار کامل و زیبا که همراه چادر، نقاب و کلاه حجاب و مقنعه در گفتگو با خبرنگار حوزه حاضر شده بود، در پاسخ به علاقه خود، به حجاب اسلامی گفت: یکی از علتهایی که من ایران را دوست دارم به این خاطر است که حکومت ایران اجازه میدهد خانمها پوشیده و باحجاب کامل در اجتماع حاضر شوند تا جایی که حکومت ایران، ن و دختران این کشور برای داشتن پوشش کامل اسلامی تشویق میکند.
محدودیت بانوان پاکستانی در استفاده از چادر
عرفانه نصیر از شهر پنجاب که به همراه خانواده به زیارت امام رضا(ع) آمده است، درباره علاقه به حجاب و پوشش خود در پاکستان گفت: من، پدر و برادرم دندانپزشک هستیم، من علاقه زیادی به چادر و پوشش کامل دارم، ولی در مراکزی آموزشی و دانشگاهی که درس خواندم این اجازه را نداشتیم که از پوششی مانند چادر استفاده کنیم و به همین خاطر تلاش میکردم در طول تحصیل پوششی را که انتخاب میکنم کامل پوشیده و مناسب باشد.
این پزشک پاکستانی افزود: شیعیان در برخی از مناطق پاکستان با محدودیتهای زیادی روبرو هستند و این محدودیتها برای بانوانها شیعه که بخواهند در فعالیتها اجتماعی و فرهنگی مشارکت داشته باشند بیشتر است.
خانم رحمان افزود: هدف از انتخاب تخصص دندانپزشکی، درمان بانوان شیعه است که به خاطر محدودیتهایی که در برخی از مناطق وجود دارد، بانوان از مراجعه به پزشک خودداری میکنند.
وی ادامه داد: یکی از آرزوهای من این است که روزی حکومت پاکستان اجازه دهد همانند حکومت اسلامی ایران، ن بتوانند از پوشش چادر و حجاب اسلامی کامل برخوردار باشند و در همه عرصههای اجتماعی باحجاب کامل به فعالیت خود بپردازند.
یکبار هم بهتنهایی از خانه بیرون نیامدم و به مدرسه نرفتم
زینت سادات از شهر کابل افغانستان در جامعه المصطفی مشهد درسخوانده است، از روزهایی که در کابل درسخوانده است، گفت: کشور افغانستان به خاطر مواجهه با جنگهای داخلی، حضور طالبان و آمریکا بهخصوص در کابل از امنیت واقعی برخوردار نیست، به یاد دارم در تمام مدتی که در کابل زندگی کردیم، یکبار هم بهتنهایی از خانه بیرون نیامدم و به مدرسه نرفتم.
وی بابیان اینکه ۴ سال در ایران زندگی میکند و با شرکت در آزمون ورودی جامعه المصطفی شهر مشهد را توانست برای اقامت تحصیلی خود انتخاب کند، افزود: با حضور آمریکا در افغانستان و تبلیغ شبکههای تلویزیونی داخلی افغانستان که بانام اسلام بسیار فاصلهدارند، حجاب و پوشش اسلامی در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان برای بانوان بسیار کمرنگ شده است و این بیحجابی ناامنی و مشکلات بیشتری برای بانوان بهخصوص در شهر کابل ایجاد کرده است.
وی افزود: ن و دختران افغانستان سالهای زیادی است که تا به امروز نتوانستند غروب خیابانهای شهر خود را ببینند، بسیاری از فضاهای تفریحی مانند پارکهای جنگلی در این کشور برای بانوان جای مناسبی نیست.
تا امروز در هرات بهتنهایی وارد فروشگاه و بازار برای خرید نشدم!!
سودابه ارباب، دانشجوی دانشگاه اشراق هرات درباره علاقه خود به فعالیتهای اجتماعی و رعایت موازین شرعی در این شهر گفت: من در هرات به دنیا آمدم و امروز در دانشگاه غیردولتی شیعیان هرات اشراق درس میخوانم، در تمام دوران مدرسه و دانشگاه همیشه یکی از برادران و پدرم با من همراه بودند تا به مراکز آموزشی که میخواستم وارد شوم و تا به امروز در هرات بهتنهایی وارد فروشگاه و بازار برای خرید نشدم.
دانشجوی افغانستانی در اسفندماه سال گذشته به دعوت دانشگاه فردوسی مشهد، مدتی در این شهر اقامت داشت از خاطرات خود درباره ایران گفت: چادر مشکی در افغانستان نماد ن و دختران شیعه است، در روزهایی که در کنار درس و مطالعه در دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی مشغول فعالیت بودم، باافتخار چادر مشکی را به تن داشتم و به فعالیتهای خود در امنیت کامل در این شهر پرداختم.
وی ادامه داد: متأسفانه در بسیاری از مراکزی علمی افغانستان که با پشتیبانی کشورهای اروپایی اداره میشود، بانوان و دختران افغانستانی باید بدون پوشش چادر و حجاب کامل حاضر شوند، ظاهری مانند نی که در یک میهمانی مجلل حاضرشدهاند، در محل کار خود چنین پوششی داشته باشند، به همین خاطر بسیاری از خانوادهها که فرزندشان برایشان ارزشمند است دخترانشان باید خانهداری را انتخاب کنند.
کلام آخر
انقلاب اسلامی دارای ارزشها و ویژگیهایی زیادی است، یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی، امنیت و حجاب اسلامی کامل برای دختران ون این سرزمین است که به خاطر استقلال و آزادی این کشور و ایستادگی آن در مقابله استکبار برای مردم آن فراهمشده است.
در سال ۲۰۲۰ بسیاری از کشورهای همسایه ایران و کشورهایی که در صنعت علمی و تجاری پیشرفت زیادی در دنیا کردهاند، آرزوی دختران و بانوان مسلمان در این سرزمینها، امینت و حجاب اسلامی کامل است.
کشورهایی که از دولتهای غربی و آمریکایی برنامههای ی و اقتصادی خود را میگیرند، ن و دختران این سرزمین آرزوی داشتن امنیت در شهر و محله خوددارند تا بتوانند به کوچکترین آرزویشان که دیدن غروب خیابانهای زادگاه خود است برسند.
خیابان اصلی انقلاب در ایران جایی نیست که ن برای اینکه روسری از سرخود بردارند تا رضایت رسانههای معاند انقلاب اسلامی را کسب کند و دریافت اقامت کشورهای اروپایی و آمریکایی برای دشمنی با نظام اسلامی دریافت کنند.
خیابان اصلی انقلاب جایی است که تمام ن و دختران مسلمان و غیرمسلمانی که در دنیا آوازه امام خمینی (ره) و امام ای را شنیدهاند، آرزوی آنها لحظهای امنیت و در کنار آن پوشش کامل اسلامی در شهر و محل تحصیلشان است.
خیابان اصلی انقلاب جایی است که ن و مردان آن برای حفظ امنیت جان و ناموس خود به خدا پناه میآورند، برای حفظ استقلال و آزادی سرزمین خود از جان خود میگذرد.
گزارش: زهرا حسینی[مشرق]
خانم ایرینا، پزشک خصوصی پریماکوف (رئیس وقت سازمان اطلاعات روسیه) در سفر به تهران نه تنها از پوشیدن حجاب امتناع نکرد، بلکه به این مد ایرانی» علاقهمند شد و چندی بعد با پریماکوف ازدواج کرد.
موضوع حجاب برای ن خارجی که به ایران سفر میکنند، بهدلیل تبلیغات رسانهای علیه اسلام و ایران، گهگاهی با اما و اگرهایی روبرو میشودو هر از چند گاهی پوشش این ن به یک از اخبار رسانههای داخلی و خارجی تبدیل میگردد؛موضوعی که یکی از قوانین جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.
جدیدترین نمونه آنمربوط به حجاب مهمانداران زن شرکت هواپیمایی فرانسوی ایرفرانس» در ایران بود. اینشرکت که قرار است، 17 آوریل جاری پس از 8 سال غیبت، نخستین پرواز خود را از پاریس بهتهران انجام دهد، پیشتر از مهمانداران خود خواسته بود از پوشش اسلامی (زمان پروازکت و شلوار گشاد بپوشند و هنگام خروج هم با روسری موهای خود را بپوشانند)، به سمت ایران استفادهکنند که برخی از کارکنان این شرکت، از پذیرش این دستورالعمل اجتناب کردند.
شرکت هواپیمایی فرانسوی ایرفرانس» از مهمانداران خود خواسته از پوشش اسلامی در پرواز به سمت ایران استفاده کنند
ایرفرانس پس از اعتراضها، به مهماندارانی که نمیخواستند درزمان ورود به ایران روسری به سر کنند، فرصت امتناع و خدمت در مسیرهای دیگری پیشنهادکرد. نکته طنز ماجرا اینجا است که پس از اعطای حق انتخاب از سوی ایرفرانس فرانسه بهمهمانداران و خدمه زن درخصوص حضور در پروازها به ایران، خدمه همجنسباز این شرکت نیزبا تهیه طوماری در تلاش برای دریافت حق انتخابی مشابه از سوی مدیریت ایرفرانس هستند.به نوشته رومه فرانسوی فیگارو، این طومار هماکنون خواستار آن است که خدمه همجنسبازاین شرکت نیز بتوانند از حضور در پروازها به ایران که همجنسبازی در آن امری غیرقانونیو با اشد مجازات همراه است، امتناع کنند.
سایت روسی اسپوتنیک با توجه به رفتار اخیر برخی از مهماندارانشرکت هوایی ایرفرانس برای امتناع از خدمت در مسیر پاریس – تهران، خاطرهای در رابطه با حجاب یک پزشک روس منتشر کرد
در همین رابطه داستان حجاب و سفرسرّی پریماکوف به ایران درنوع خود جالب است؛ هفته گذشته سایت روسی اسپوتنیک با توجه به رفتار اخیر برخی از مهماندارانشرکت هوایی ایرفرانس برای امتناع از خدمت در مسیر پاریس – تهران، خاطرهای به قلم ایوانزاخاروف منتشر کرد:
این اتفاق به سال 1992 بر میگردد، وقتی که روسیه معاصر گامهایاولیه را در ت داخلی و خارجی خود برداشت. باید گفتگویی با شرکای قدیمی و جدید انجاممیشد.
ایران به کدام دسته تعلق دارد، قضاوت با شما، اما رهبریت روسیهعادلانه قضاوت کرد و گفت: به خودتان یادآوری کنید که همکاران ما از جمهوری اسلامی ایراناضافی نخواهند بود. یوگنی پریماکوف، فردی که برای شرق ساخته نشده بود، اما در آن لحظهرئیس اول سازمان اطلاعات خارجی روسیه بود، برای ماموریت به تهران عازم شد. این سفرخصوصی و به شدت محرمانه و برای یک شب برنامهریزی شده بود.
خانم ایرینا پریماکوف (بکاریوا) در مراسم ختم همسرش (رئیس وقت سازمان اطلاعات روسیه) در کنار پوتین
آقای پریماکوف، به همراه دو خانم زیبا (پزشک شخصی و منشیاش)به فرودگاه "مهرآباد" رسید. همانطور که در چنین مواردی انتظار میرود، اتومبیلیبه پلکان هواپیما نزدیک شد، به نظر میرسید که طرف پذیرنده کارش را به خوبی انجام دادهاست. اما ناگهان دردسری رخ داد. کارمند روسی در صندلی عقب اتومبیل راحت نشست اما بهخانمهای همراه به هیچ طریقی اجازه ندادند که به زمین ایران مهماننواز پا بگذارند.خیلی زود دلیل آن مشخص شد، چرا که خانمها حجاب نپوشیده بودند. کارمندان سفارت روسیهبرآن شدند که مسئله را حل و فصل نمایند. چند دقیقه بعد یکی از آنها از همسرش چند روسریگرفت و به هواپیما آورد. و بدین ترتیب اتومبیل مهمانان به خیر و سلامت راهی شد.
نمونههای زیادی از این داستانها هست، وقتی که ناخواسته عدمرعایت نکات دقیق و ظریف پروتکل، متحدین ی را به دشمنانی آشتیناپذیر تبدیل میکند.فکر می کنم، یوگنی پریماکوف هم در داستان بالا اینطور فکر میکرد. اما همانطور کهمشخص شد، نگرانیاش بیهوده بود.
خان ایرینا بکاریوا در زمان سفر سری رئیس وقت سازمان اطلاعات روسیه که به عنوان پزشک شخصی وی را همراهی میکرد، نه تنها از پوشیدنحجاب اجباری امتناع نکرد بلکه در مغازههای تهران به دنبال شال ومانتوهای متنوع بود
روز بعد، خانم ایرینا، پزشک اول پریماکوف نه تنها از پوشیدنحجاب اجباری امتناع نکرد، بلکه به این مد ایرانی علاقهمند شد. آنطور که میگویند،او به همراه کارمند سفارت تقریبا نصف روز بعد را در مغازههای تهران به دنبال شال ومانتوهای متنوع بود.
چندی بعد یوگنی پریماکوف و ایرینا بکاریوا ازدواج کردند. چهمیدانیم، شاید داستانی که در تهران اتفاق افتاد، آنها را به هم نزدیکتر کرد؟
حالا من اگر به جای صاحبان بوتیکهای لباس در پایتخت ایران بودم،انتظار داشتم که از هفدهم آوریل فروشم بیشتر شود. چرا که در این روز اولین خط پروازایر فرانس در مسیر پاریس - تهران کارش را آغاز کرد.»
خانم ایرینا پریماکوف (بکاریوا) در مراسم ختم همسرش (رئیس وقت سازمان اطلاعات روسیه) در کنار پوتین
کمپین توییتری: در دوبی "حجاب" خود راحفظ کنید
احترام به قوانین و هنجارهای جامعه مخصوص ایران نیست و بایدبه سنت، عقاید و ارزشهای هر کشوری احترام گذشت. برای نمونه در سال 2012 کمپین توییتریدر امارات شکل گرفته بود که از ن توریست و مهاجر در این کشور میخواست تا بدن خودرا مطابق "حساسیتهای مذهبی و سنتی" مردم این کشور بپوشانند.
این کمپین از توییت ساده "اسما المحیری"، دختر ۲۳ ساله اماراتی،آغاز شد: تا کی میخواهیم به کسانی که برخلاف اصول ما رفتار میکنند و لباسهای شرمآورمیپوشند، تنها نگاه کنیم؟»
در امارات کمپین تویتری راه افتاد که در آن از ن توریست و مهاجر در این کشور میخواست تا بدن خودرا مطابق "حساسیتهای مذهبی و سنتی" مردم این کشور بپوشانند
المحیری به رسانهها گفته بود که در پی آن است که آگاهی توریستهارا نسبت به حساسیتهای جامعه خود افزایش دهد. پس از آنکه تعداد زیادی از شهروندانامارات با این حرکت همراه شدهاند، رسانههای محلی، فعالان و افراد شناخته شده واردبحث این کمپین شده و از مسئولان کشور و مدیران مراکز خرید خواستهاند نسبت به پوششن سختگیری به خرج دهند. برخی میگویند باید به محض ورود توریستها به کشور به آنهابروشوری در فرودگاه داده شود که در آن پوشش استاندارد توضیح داده شده باشد.
فرصت استفاده از جذابیت حجاب برای ن خارجی
فارغ از احترام به قوانین ایران، "تجربه" حجاب برایبعضی از ن خارجی که به ایران سفر کردهاند، "جذاب" بوده مانندخانم "ایرینا بکاریوا" که به روسریعلاقهمند شده بود. با توجه به این موضوع میتوان از این پتانسیل برای یک"تجربه جدید" استفاده کرد.
طرحها و پیشنهادات مختلفی در این باره میتوان ارائه داد؛به عنوان نمونه میتوان از بدو ورود ن خارجی به ایران در فرودگاه، یک بستهفرهنگی شامل بروشوری که اطلاعاتی درباره قوانین و ارزشهای فرهنگی ایرانیان، معرفیجاذبههای گردشگری و همچنین یک روسری و مانتوی سنتی ایرانی باشد، هدیه داد.
"تجربه" حجاب برایبعضی از ن خارجی که به ایران سفر کردهاند، "جذاب" بوده که میتوان از این پتانسیل برای آشنایی آنان در بدو ورود با این موضوع، به آنها بسته فرهنگی مناسب هدیه کرد
درباره این سایت