محل تبلیغات شما

اشاره: بیش از ۸۰ هزار مسجد موجود در سراسر کشور، علاوه بر آنکه یاد و نام بلند مرتبه خداوند را در دوران تضعیف هویت‌های معنوی و گسست‌های فرهنگی، زنده نگه می‌دارند، ظرفیتی مردم‌نهاد برای پیشبرد بسیاری از مشارکت‌های نیکوکاری، خیرخواهانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند. نگاهی به تاریخ صدر اسلام، آیات قرآن کریم و احادیث معتبر، نشان می‌دهد شارع مقدس اسلام نیز همین منظور و اهداف را برای مساجد در نظر داشته اما امروز با وجود استقرار حکومت دینی در ایران، بسیاری از کارکردهای اجتماعی مسجد، هنوز به علت ضعف تگذاری‌ها مغفول یا معلق مانده است. گرچه برنامه‌ریزی‌هایی برای تقویت فعالیت‌های اجتماعی مساجد انجام شده اما اهمیت و ضرورت آن هنوز برای بسیاری از متولیان مساجد و مسئولان اجرایی، تبیین نشده است.

 

نقش‌آفرینی مساجد در خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی؛ راز عظمت مساجد

در فرهنگ قرآن، مساجد به مثابه اَبَرتشکیلاتی با هدف ایجاد امت توحیدی هستند. وَ أَنَّ‌الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا»(جن:۱۸) -یعنی: ﻣﺴﺎﺟﺪ، ویژه ﺧﺪاﺳﺖ پس هیچ کس را با خدا نخوانید!- همه مساجد، شعبه‌ای از مسجدالحرام و مسجدالاقصی و دارای قداست و احترام هستند، به همین جهت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمودند: مساجد محل نشست و برخاست پیامبران، خانه اهل تقوا و بازاری از بازارهای آخرت است و برای من نشستن در مسجد از نشستن در بهشت بهتر است.»(اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الأنبیاء، بُیوتُ الْمُتَّقین، سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَةِ، الجَلسةُ فی ‌الجامع‌‌ خَیرٌ لِی مِنَ ‌الجَلسةِ‌ فی ‌الجَنّةِ(نک: مستدرک، ج3، ص363)).

مسجد مهد تمدن حقیقی بشری و بستر تحقق حکومت جهانی دین است. خلقت خشکی و محل استقرار انسان، از مسجد شروع شد.(دحو الأرض)، مسجد اولین بنای ساختمانی (اول بیت وضع للناس) و مأموریت مسجدسازی و خدمت به آن از شئون اصلی انبیاء است. (وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهِیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ)، معراج پیامبر(صلی الله علیه و آله) از مسجد، به مسجد و از آنجا به آسمان‌ها صورت گرفت. آن‌حضرت در بدو ورود به مدینه، اول مسجد ساختند و مسجد، مرکز حکومت ایشان شد. همچنین جالب است که دقت کنیم محل تولد، حکومت و شهادت امیرالمؤمنین علی(ع) که صاحب نرم‌افزار مدیریت اسلامی جهان هستند(نک: سوره نور: آیه55)، در مسجد بود. ظهور امام زمان (عج) نیز از مسجد‌الحرام و فتح مسجدالأقصی، شروع حکومت جهانی ایشان است. در روایات آمده که مرکز حکومت و محل زندگی ایشان در مسجد خواهد بود.

 

مهار آسیب‌های اجتماعی؛ از کارکردهای اصیل مساجد در منطق قرآن کریم

در قرآن کریم عبارت اگر دفع الهی نبود.» (لولا دفعُ الله) دو مرتبه آمده است: وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِینَ.»(بقره:۲۵۱) و همچنین: وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْكَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِیرًا وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ.»(حج:۴۰) این دو آیه، نظریه‌پرداز است و چند نکته مهم را به ما ارائه می‌دهد:

۱.       جریانی اجتماعی وجود دارد که به دنبال فساد روی زمین یعنی ایجاد آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

۲.       اصلی‌ترین ترفند این جریان در راستای تولید آسیب‌های فردی و اجتماعی، نابودی مراکز اشاعه یاد خدا هستند.

۳.       اشاعه یاد خدا در جامعه، مهم‌ترین و شاخص‌ترین پیشگیری، کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی است.

۴.       در این راستا به پایگاه‌هایی نیاز است، و پایگاه های یاد خدا (صَوَامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ)، اصلی ترین موانع دفع فسادها هستند(لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ).

۵.       از مهم‌ترین برنامه‌های دشمن، نابودى مساجد است. پیامد اصلی تخریب مساجد، غفلت از یاد خدا و به دنبال آن بُروز آسیب‌های متعدد اجتماعی اعم از انحرافات فکری، اعتقادی و اشاعه فساد و فحشاست.

۶.       دشمن با یاد خدا و راه خدا به هر شكل و در هر جا، مخالف است، نام عبادتگاه مهم نیست، صومعه» و بیعه» مسیحیان، کنیسه‌های یهودیان یا مسجد» مسلمانان برای دشمنان فرق ندارد، مهم خاصیت و ذکر خدا در آن‌هاست یُذْكَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِیرا»(حج:۴۰).

۷.       اگر دشمن بتواند، ابتدا مساجد را قلع و قمع مى‌كند و اگر نتوانست آن‌ها را بی‌خاصیت می‌کند.

۸.       در نیم قرن اخیر از زمان آتش‌زدن مسجد الاقصی در۳۰ مرداد ۱۳۴۸ تا امروز، بیش از چهارهزار مسجد در جهان توسط مثلث صلیبی»، صهیونی» و سَلَفی تکفیری»(غربی، عبری، عربی) تخریب شده است. اگر دشمنان مساجد دفع نشوند، آسیب‌های متعدد روز به روز فراگیرتر خواهد شد.

۹.       امام صادق(ع) فرمودند: اَبَى‌ اللَّهُ‌ أَنْ‌ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ؛ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَیْ‌ءٍ سَبَباً»(الکافی، ج1، ص۱۸۳)، -یعنی خداوند خوددارى و امتناع می‌کند از اینکه امری را جز از طریق اسباب طبیعی‌اش محقق کند-. پس عملیات دفع الهی، از راه متعارف و طبیعى انجام مى‌شود. یعنی حریم مسجد، مدافع می‌خواهد و مؤمنین باید برای حفظ مسجد و پویایی آن، جهاد کنند.

۱۰.     مؤمنان مدافع حریم مسجد، جنود خدا هستند وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»(حج: ۴۰) و در هر زمانی از مصادیق وَ لکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعالَمینَ» هستند، این آیه می‌گوید خدای قوی» و عزیز» نصرت‌دهنده مجاهدان و مدافعان حریم مسجد است.

۱۱.     مساجد مرکز اجتماع و تشکّل مُصلحان جامعه است.

۱۲.     مسجد پایگاهی جامعه‌گُزین» است نه جامعه‌گُریز»، مسجد در جامعه هم می‌تواند مثل پیامبر(ص)، طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه‌» باشد و مؤمنین از این قرارگاه به سراغ مردم بروند و خدمت‌‌رسانی داشته باشند و منتظر مراجعه مردم نباشند؛ و هم می‌تواند مثل امام، پناهگاه امن مردم باشد و آغوش خود را برای همه باز نماید: مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»(بحارالانوار، ج36، ص353).

۱۳.     ترویج یاد خدا، شاخص اصلی مراکز دینی و فعالیت‌های فرهنگی است. زیرا اصلی‌ترین نیاز انسان ذکرُ الله» است به همین دلیل شیطان و جنود او با آن دشمنی می‌کنند. إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ . یَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ.»(مائده:۹۱) و اِسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولَئِكَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ.»(مجادله:۱۹)

۱۴.     اصلی‌ترین کارکرد مساجد، اقامه نماز است و این به دلیل خاصیت تربیتی و انسان‌سازی نماز است إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ»(عنکبوت: ۴۵) از این رو مرکز ثقل نماز، یاد خداست، أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی»(طه: ۱۴).

  مسجد؛ معجزه دوم پیامبر اکرم(ص)

بعد از این بحث مختصر قرآنی به یکی از فرمایش‌های شاخص رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنیم که در این موضوع به مثابه راهبردی اساسی است، ایشان در پیام خود به بیستمین اجلاس سراسری نماز در سال ۱۳۹۰ یادآوری کردند: اگر مسجد کیفیت شایسته خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه، مردم و مسئولان برداشته خواهد شد.» از منظر بحث ما، فرمایش ایشان به این معناست که آسیب‌های اجتماعی، یکی از سنگین‌ترین هزینه‌های مادی و معنوی بر دوش جامعه، مردم و مسئولان است و رساندن مساجد به کیفیت شایسته خود، از اصلی‌ترین راهکارهای رفع این هزینه سنگین به شمار می‌آید.

به نظر می‌رسد جایگاه مسجد در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بسیار متفاوت‌تر از نگاه بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه‌های فرهنگی و از جنس نگاه تمدنی» است، اگر پیام‌های ایشان به اجلاس‌های سراسری نماز را بازخوانی کنیم، به این نگاه به خوبی پی می‌بریم، برای نمونه ایشان از تعبیراتی همچون هویت مسجد، زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام»، اجتماعی‌ترین نهاد دینی»، مرکزِ مردم‌نهادِ الهی» استفاده می‌کنند. مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت» و پیوند اضلاع مثلث انسان»، اجتماع» و وحی» و معجزه دوم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) پس از قرآن کریم به شمار می‌آید.

مسجد، متنوع‌ترین نقش و کارکرد را در بین نهادهای اجتماعی دارد و در فرهنگ دینی برای مسجد تراز اسلامی، حداقل ۱۰ کلان‌کارکرد برای آن قابل ترسیم است: ۱‌- عبادی، ۲- تربیتی، ۳-فرهنگی، ۴- علمی و آموزشی، ۵- هنری، ۶- اجتماعی، ۷- اقتصادی، ۸- ی، ۹- نظامی و۱۰ - قضایی. بخاطر همین کلان کارکردها است که رهبر انقلاب راهکار "رساندن مساجد به کیفیت شایسته خود" را ارائه می‌کنند.

 

برخی از توانمندی‌های مساجد در عرصه‌های اجتماعی از منظر روایات

در روایات نیز کارکردهای زیادی برای مساجد ذکر شده است اما متأسفانه به این نکته کمتر توجه می‌شود که مراد این احادیث منحصر در کارکردهای انفرادی نیست و بسیاری از آن‌ها کاربست اجتماعی دارند. بطور مثال احادیث ذیل، ناظر به توان مساجد در مهار آسیب‌های اجتماعی است.

حدیث اول

عن امیرالمؤمنین علیه السلام: مَنِ اخْتَلَفَ الَىَّ الْمَسَاجِدِ أَصَابَ إحدى الثَّمَان»: کسى که اهل مسجد است، یکى از این هشت چیز را به دست مى‌آورد:

أَخاً مُسْتَفَاداً فِى اللَّهِ». برادرى كه در راه خدا سودمند است.

أو عِلْماً مُسْتَطْرَفاً». علم روز و تازه

أَوْ آیةً مُحْکَمِةً». اعتقادات استوار

أَوْ رَحِمَةً منتظرةً». رحمتی که در انتظار اوست

أَوْ کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى». سخن نجات‌دهنده از انحراف و بدبختی

أَوْ یَسْمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى». سخنی الهام‌بخش و هدایت‌کننده

أو یَترکُ ذَنْباً خَشِیَةً أَوْ حَیَاءً». و سرانجام ترک گناه چه از روی ترس خدا و چه از روی حیا.(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص۲۳۷ )

مسجد، سبب افزایش برادری یعنی پیوندهاى اجتماعی در ساحت آموزه‌های دینی» می‌شود زیرا در فضای مسجد، اهل ایمان در ارتباطی خداپسندانه، یكدیگر را زیارت می‌کنند، از حال هم باخبر می‌شوند و به كمك یكدیگر می‌شتابند. دامنه آشنایى در مساجد، باید به گونه‌اى باشد كه اگر كسى به مسجد نیامد، عدم حضور وى، محسوس باشد، دیگران نسبت به آن، حساس باشند و پِی جوى او شوند. رسول خدا(ص) اینگونه بود و هر وقت كسى را در مسجد نمى‌‌دید، سراغ وى را مى‌‌گرفت. این نشان مى‌‌دهد.

حدیث دوم

عن النبی صلی الله علیه و آله: لا یَرجِعُ صاحِبُ المَسجِدِ بِأَقَلَّ مِن إحدى ثَلاث»، اهل مسجد دستِ کم به یکی از این سه موهبت می‌رسند:

إمّا دُعاءٍ یَدعو بِهِ یُدخِلُهُ اللّهُ بِهِ الجَنَّةَ»، ارتباط بهشت‌آفرین با خدای متعال.

و إمّا دُعاءٍ یَدعو بِهِ لِیَصرِفَ اللّهُ بِهِ عَنهُ بَلاءَ الدُّنیا، دفع بلاء»، دعایی که نجات‌بخش از عذاب خداست.

و إمّا أخٍ یَستَفیدُهُ فِی اللّهِ عَزَّ و جَل»‌. و پیداکردن برادری که در راه خدا کمک‌رسان باشد.(بحار الأنوار/ج۷۵، ۱۹۵)

حدیث سوم

النبی صلی الله علیه و اله: إذا نَزَلَتِ العاهاتُ وَ الآفاتُ عوفِیَ أهلُ المَساجِدِ»( مستدرك الوسائل، ج3، ص۳۵۶)، هرگاه آسیب‌‌ها و آفت‌‌ها فرود آیند، مسجدیان در امان‌اند.

حدیث چهارم

إنَّ اللّهَ تَبارَكَ و تَعالى إذا أرادَ أن یُصیبَ أهلَ الأَرضِ بِعَذابٍ قالَ: لَو لَا الَّذین یَتَحابّونَ بِجَلالی، و یَعمُرونَ مَساجِدی، و یَستَغفِرونَ بِالأَسحارِ، لَأَنزَلتُ عَذابی.»(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص۴۷۳) -خداوند فرموده است سه گروه برای اهل زمین امنیت می‌آورند و از عذاب من جلوگیری می‌کنند، كسانى كه به پاس بزرگى و عظمت من، یكدیگر را دوست مى‌‌دارند و به هم محبت می‌ورزند، آبادکنندگان مساجد و اهل سحر-.

در واقع این احادیث از معصومان(علیهم السلام) می‌خواهند این نکته را تأکید کنند که مساجد، مراکزی هستند که آبادانی و رونق آن‌ها به منزله آبادانی جامعه و حکومت دینی است و ضعف‌های آن، ضعف جامعه اسلامی محسوب می‌شود. این دست روایات، می‌بایست مبانی دغدغه‌مندان اصلاح‌گران دین‌باور در عرصه‌های اجتماعی قرار گیرد.

 

وم باور توانمندی مساجد در مهار آسیب‌های اجتماعی

باید همه مسئولان و مدیران جامعه به این باور برسند که مساجد با توجه به قدرت نرم‌شان، این اماکن توانایی مهار آسیب‌های اجتماعی را دارند و این ظرفیت در تمام مساجد وجود دارد. بسیاری از کارشناسان حوزه مطالعات آسیب‌های اجتماعی بر این باورند اساساً بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایرانی اسلامی ما وقتی شدت یافت که نقش و کارکرد مساجد، کم‌رنگ شد و مساجد از گردونه اثربخشی اجتماعی بیرون رانده شدند. دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی، دو دهه طلایی مساجد با بالاترین سطح کارآمدی در جامعه بود، مساجد در این دو دهه توانستند حماسه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را رقم بزنند تا آنجا که بیش از ۹۵ درصد از شهدای ما اصطلاحاً بچه‌های مسجدی بودند.

بسیاری از دردمندان حوزه آسیب‌های اجتماعی مدت‌هاست مساجد را به عنوان درمان‌گر آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌کنند ولی هنوز ارتقای نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی» در حد شعار است، از این رو باید صریحا بگوییم اصلی‌ترین آسیب در رفع آسیب‌های اجتماعی، عدم باورمندی متولیان امر به محوریت مساجد در ساختار آسیب‌زُدایی اجتماعی است.

 

مروری بر مصادیق آسیب اجتماعی

اگر بخواهیم بطور مختصر، آسیب‌های متعدد موجود در جامعه امروز را بازگو کنیم، مواردی همچون: بحران هویت و گسست فرهنگی در جوانان و نوجوان، رواج شبهات اعتقادی، ترویج سبک زندگی آمریکایی، بالارفتن سطح رفتارهای هیجانی، خشونت‌آمیز و کاهش ارتباطات عاطفی، ازدیاد برخی رذایل اخلاقی مثل دروغ، آمار وحشتناک دوستی‌های خیابانی و ازدیاد تمایل دختران به این کار، آشفتگی کانون خانواده و آمار بالای طلاق عاطفی، نبود مهارت‌های لازم تربیت فرزند، اعتیاد به انواع مواد مخدر، پوشش‌های نامناسب و بی‌توجهی به عفاف و حجاب، شکاف طبقاتی اجتماعی، شیوع پدیده رشوه، قانون‌گریزی، پارتی‌بازی، اعتیادهای الکترونیک و اشاعه جمع‌های انفرادی، افسردگی، اضطراب و استرس، اشاعه عرفان‌های کاذب شرقی و غربی نظیر اشوو، حلقه، درویشی‌گری، کابالا، سیتنیسم، کلیساهای خانگی و. جامعه ما را تهدید می‌کنند.

همچنین موارد دیگری مانند: کاهش سن بلوغ غیر رسمی، بالا رفتن سن ازدواج، پائین آمدن آمار ازدواج، کاهش فرزندآوری خانواده‌ها، توسعه افسار گسیخته شهر نشینی و آپارتمان‌سازی‌های غیرمتناسب با وضعیت فرهنگی و اجتماعی، پائین‌بودن سطح فرهنگ همزیستی شهروندی و بی‌توجهی به حقوق همسایگی، مدرک‌گرایی مفرط، پدیده حیوانات خانگی، آمار بالای کلاس‌های موسیقی و رقص، سلبریتی‌زدگی جامعه، بی‌انضباطی در امور شهروندی، تضییع حق‌الناس‌ها، تجاهر ولنگارمآبانه جوانان بخصوص دختران، مشکلات معیشتی، فقر، بیکاری، قاچاق فروشی، آمار بالای هرزه‌گرایی، پائین‌بودن سطح سواد رسانه‌ای، پائین‌بودن سطح مطالعه کتاب، وفور اطلاعات و نشریات زرد در سطح افکار عمومی، گرفتاری مراکز اصلی آموزشی و تربیتی جامعه به تکرار مکررات و عدم تناسب، تطابق و پاسخگویی آموزش ها با نیاز جامعه مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی موجود هستند.

 

ایجاد مسجد تراز با هدف تحقق محله‌های اسلامی

در چشم‌انداز آسیب‌شناسی اجتماعی، مسجدِ توانمند در مهار آسیب‌های اجتماعی، همان مسجد با کیفیت شایسته» و مسجد تراز اسلامی» است و به مثابه یک قرارگاه فرهنگی عمل می‌کند. قرارگاه»، اصطلاحی نظامی و به معنای مرکز طرح و اجرای عملیات علیه دشمن است. مسجد تراز اسلامی، مسجدی برقرار، متمکن و توانمند، انقلابی و محور در محله اسلامی است، محوریت در محله به این معنا است که مسجد مرکز اتصال چهار میم؛ منازل»(خانواده)، مدرسه»، محله» و مسجد» است. هر محله، یک خُرده‌جامعه است، با اسلامی شدن محلات، جامعه اسلامی تولید می‌شود و با اسلامی‌شدن جامعه، دولت اسلامی محقق می‌شود. بنابراین حوزه تأثیرگذاری مسجد در پنج ساحت انسان‌سازی»، خانواده‌سازی»، جامعه‌سازی»، دولت‌سازی» و تمدن‌سازی» قابل تعریف است.

متأسفانه بر سر راه ایجاد مسجد تراز اسلامی در محله‌ها و یا حداقل، توانمندشدن مساجد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی وجود دارد، مشکلاتی همچون: عدم تبیین درست جایگاه مسجد برای مردم و مسئولان، خلاء قوانین مسجدمحور، مدیریت‌های متداخل و متزاحم، ایجاد نهادهای موازی و رقیب، عدم تلقی صحیح از مردمی‌بودن و دولتی‌نبودن مساجد، بی‌توجهی مسئولان اجرایی به محوریت مساجد در فرهنگ‌سازی جامعه و عدم حمایت جدی از مساجد، کمبود مساجد نسبت به جمعیت، عدم توزیع متناسب مساجد در محلات، مدیریت ناکارآمد کارگزاران مسجد، ضعف شبکه مدیریتی و ارتباطاتی مساجد، نامناسب‌بودن موقعیت و امکانات و آسیب‌های ظاهری، کالبدی، معماری، فیزیکی و بهداشتی و در نهایت عدم انگیزه‌سازی برای جذب جوانان به مساجد، مواردی هستند که اگر با برنامه‌ریزی و تگذاری‌های صحیح حل شوند، به هدف خود نزدیک می‌شویم.[ایجنا]

سید حسن نصرالله: علامه العاملی از هواداران همیشگی انقلاب اسلامی ایران بود/ برخی برای دشنام دادن‌های زشت پول دادند/ ما هنوز برگ‌های برنده خود را رو نکرده‌ایم/نقش آمریکا در شرایط فعلی لبنان/راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی می‌کند/ لبنان اکنون با خطرهای واقعی مواجه است/ مردم تحمل مالیات جدید را ندارند/شهادت فرزندم برای حزب الله صداقت را به ارمغان آورد

فلسفه و تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی/احیای مجدد پیاده روی اربعین توسط«شیخ میرزا حسین نوری»/نشانه‌های مومن چیست؟/اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در نگاه رهبر انقلاب وآیت الله بهجت/بازتاب پیاده‌روی اربعین در جهان+تصاویر زیبا

ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین

مساجد ,مسجد ,اجتماعی ,آسیب‌های ,جامعه ,خدا ,مساجد در ,آسیب‌های اجتماعی ,بسیاری از ,مهار آسیب‌های ,از این ,مهار آسیب‌های اجتماعی ,النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ ,فِیهَا اسْمُ اللَّهِ ,اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

peaumouthtnisttread lerolvera dosoulralom MAE81DEH konkur me پارس ناز فیزیک و فلسفه in the world of fantasy *« خدمـــات تـایـپ و ترجـمـه تـخصصی جــوان «* سید حمیدرضا