اشاره: در فضای جامعه اسلامی، هرگاه حرف از تربیت، پرورش و بطور کلی اعتلای فرهنگی زده میشود لاجرم ذهن به سوی نقش اسلام در آنها میرود. اولین جلوهی تمدنی اسلام، مسجد است؛ جایی که مقرّ خدمترسانیِ ت، در ردای امامت است. اگر امام بخواهد مأموریت ذاتی خود را جامه عمل بپوشاند ناگزیر است که مجموعههای تأثیرگذار، در اطراف کانون فعالیت خود را شناسایی، پالایش و بهرهبرداری کند. یکی از این مجموعههای تأثیرگذار، مدرسه است. در این نوشتار بدنبال آن هستیم با نسبتسنجی میان مسجد و مدرسه نقش این تعامل را در توفیق امام، برای انجام مأموریتش، بررسی کنیم.
جایگاه تربیتی مسجد
مسجد؛ به عنوان تجسم هدف غایی تربیت و محور عبودیت، کارکردهای متنوع و بیبدیلی را در ارتقای فرهنگ توحیدی در جامعه اسلامی داشته است. مسجد در طول تاریخ اسلام مرکز تجمع و معاشرت با دینداران، سلوک جمعی، تاثیرپذیری و الگوسازی صحیح، تشاور، تواصی به خیر و فراگیری قرآن و احکام بوده است. از سوی دیگر مدرسه نیز به عنوان کانون رسمی تعلیم و تربیت در دوره معاصر مرکز یادگیری و یاددهی، نظم آموزی، انضباط پذیری و قانون گرایی است و به طور مسلم تلاقی و ارتباط این دو با خانواده میتواند حلقه مفقوده در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی را، ایجاد کند. به این معنا که اولیا و مربیان، مسجد را ضلع سوم تربیت بدانند و برای پرورش نسل صالح به آن بیندیشند، و ائمه جماعات و جمعه بدون خانواده و مدرسه کار خود را ناقص بدانند. حتی جا دارد که خانواده، مسجد خانه دوم فرزندشان از نوزادی و قبل مدرسه ببینند. با تجمیع این اضلاع بسیاری از مشکلات فرهنگی تربیتی یا ایجاد نمی شود یا حل میشود.
این ارتباط وثیق به رغم اتصال این سه نهاد مهم، اولاً زمان قرار گرفتن دانش آموزان زیر چتر تربیتی را افزایش داده و مدیریت میکند. ثانیاً تناسب بستر تربیت اسلامی با مفاهیم را فراهم میسازد. ثالثاً ابعاد مختلف وجود (مبانی فکر، علاقه و عمل) او را منطبق بر نظریه تعلیم و تربیت اسلام رشد میدهد.
وابستگی تحقق جامعه اسلامی به محله اسلامی
از سوی دیگر اگر تحقق جامعه و در نهایت تمدن اسلامی را هدف انقلاب شکوهمندمان بدانیم، ناگزیر شکلدهی مسجد طراز اسلامی را باید در دستور کار جدیِ خود قرار دهیم؛ چراکه این مسجد، مرکز اتصال چهار میمِ منازل» (خانواده)، مدرسه»، محله» و مسجد»، در راستای تولید محلهی اسلامی است. هر محله، یک خُرده جامعه است. با پیوند محلات اسلامی است که جامعه اسلامی بوجود میآید؛ و با اسلامی شدن جامعه، دولت اسلامی محقق میگردد.
طرح پیوندِ شایسته»
چرا چند سالی است بویژه پس از فرمایش رهبر آیندهنگر انقلاب مبنی بر اینکه: میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایستهای برقرار شود.»20/7/1389 حرف از این پیوند فراگیر شد؟ آیا به وضع امام حاضر این اتفاق افتاد یا این ظرفیت از ذات مسجد، و این نیاز از درون مدرسه بروز کرده است که چنین چیزی را اقتضا میکند؟ طبیعی است، مسجد که کانون همه تجمعات مؤمنانه در طول تاریخ اسلام بوده است در دل خود عطش اجتماع مبارکی مثل دانش آموزان عزیز، مربیان و معلمان دغدغهمند و اولیاء دلسوز را داشته باشد. چه بهتر که متولیان مساجد، ائمه محترم جماعات، آغوش خود را برای پذیرایی از ایتام آلمحمدعلیهم السلام، با رفع موانع و ایجاد مقتضیات بُگشایند. این کهف حصین، جایی است که خانوادهها با اطمینان خاطر، مربیان با طمأنینه و امام با افتخار در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا آیندهای روشن را برای دانشآموزان رقم بزنند.
در این راستا و به منظور عمل به وظیفه ذاتی نهاد مقدس امامت جمعه مبنی بر تقویت ظرفیتهای پیشرانِ انقلاب اسلامی، میتوان با بهرهگیری از امکان قانونی که در ساختار کمینه همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش برای ائمه محترم جمعه به عنوان رئیس وجود دارد طرح پیوند مسجد و مدرسه را اجرایی کرد.
این طرح که در استان تهران و ضمن تفاهم نامهای ما بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و ادارات کل شهر و شهرستانهای تهران تجربه شده است پیشنهادی است که میتواند به همت ائمه محترم جماعات و راهبریِ ائمه جمعهی عزیزمان در سراسر کشور اجرا شود.
اهداف طرح
1. تقویت ارتباط میان مدرسه و مسجد، با محوریت خانواده
2. دستیابی به الگوی قابل تعمیم تحقق اهداف مرتبط تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در بستر سازنده تعامل مساجد و مدارس
3. احصای برش برنامههای منعطف تربیتی قابل استفاده برای دانش آموزان در مسجد طراز اسلامی، با مشارکت مدارس و خانواده ها.
4. جوانسازی و نشاطبخشی به مساجد از طریق تقویت حضور دانش آموزان.
5. ایجاد فضایی سالم و معنوی جهت ایجاد رقابت صحیح بین برگزیدگان استانی جشنواره.
6. ایجاد محیطی مناسب جهت برقراری ارتباط و تعامل و همکاری بین گروهها و نفرات برگزیده استانی.
7. برگزاری جلسات هماندیشی جهت ارائه یافتههای جدید، توسط گروهها و نفرات برگزیده و میهمانان مدعو جشنواره.
معرفی و تقدیر از برترینهای عرصه ارتباط مسجد و مدرسه
- ایده و اقدام برتر
- طرحنامه و نظامنامه تربیتی
- مدیران مدارس و مربیان پرورشی موفق
- مدیران و کارشناسان فعال ستاد آموزش و پرورش
- مساجد نمونه
- ائمه جماعات موفق
- فعالین فرهنگی ممتاز مساجد
- مدیران و کارشناسان فرهنگی فعال نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد
- خیرین ارتباط مسجد و مدرسه
- خانوادههای دانش آموزان و نوجوانان مسجدی
- انجمن نهای اولیاء و مربیان فعال در پیوند مسجد و مدرسه
- خدام مساجد هدف در طرح پیوند
عناوین مورد ارزیابی انتخاب برترینهای جشنواره پیوند مسجد و مدرسه:
1. برقراری ارتباط موثر بین مسجد و مدرسه
2. حضور دانش آموزان به همراه مربیان تربیتی در نماز جماعت مراسمهای مساجد همجوار مدرسه
3. برگزاری اعتکاف دانشآموزی
4. برگزاری کلاسهای تقویتی و آموزشی در مساجد
5. هیات هفتگی دانشآموزی در مساجد
6. برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در مساجد ویژه دانش آموزان مدارس همجوار
7. برگزاری مراسمات و جلسات مدارس در مسجد
8. حضور موثر امام جماعت مسجد در بین دانش آموزان
9. تقدیر از دانش آموزان برتر مدارس در مسجد و بالعکس
10. مشارکت و مسئولیت دهی به دانش آموزان در برنامههای مسجد
11. برگزاری جلسات معرفتی و اعتقادی ویژه دانش آموزان در مسجد
12. برگزاری جلسات آموزش خانوادههای دانش آموزان به صورت مرتب در مسجد
13. تشکیل جلسات هماهنگی برای اجرای طرح در سطوح مختلف
14. مشارکت و حضور فعال در جلسات اتاق فکر پیوند مسجد و مدرسه
خاتمه
سرحلقه اتصال شبکهایِ نهاد امامت در سراسر کشور ائمه محترم جمعه هستند که سلولهای محلی مساجد را به بافت منطقهای بدل ساخته و میتوانند حرکتی هماهنگ را به نمایش بگذارند. در شرایطی که چنین ظرفیت خوبی برای رسیدن به چُنان اُفق روشنی یعنی تمدن اسلامی بوسیله مسجد و محله طراز وجود دارد پس جای هیچ تعلل نیست! و به عنوان مأموریت اصلی باید به آن نگریست. بویژه اینکه برگزیده شدن ائمه محترم جمعه از میان فرهیختگان حوزوی با اشراف فرهنگی-اجتماعی، جاگرفتن اهمیت موضوع در جان ایشان را قطعی میسازد. پس انتظار میرود به این مناسبت اگر مأموریتِ پیوند مسجد و مدرسه به هر دلیل پیش نرفته است در صدد رفع موانع آن باشند؛ و اگر به لطف الهی در آن موفقند از جهت ارزیابی عملکرد نیروها با همین موضوع جلسه امامت مساجد را برگزار کنند.[ایجنا]
ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین
مسجد ,مدرسه , ,مساجد ,اسلامی ,دانش ,مسجد و ,دانش آموزان ,و مدرسه ,ائمه محترم ,است که , برگزاری جلسات
درباره این سایت