انقلاب اسلامى ایران كه با هویت شیعى به پیروزى رسید، رویكرد تقریب و وحدتگرایى را سرلوحه كار قرار داد. پیشینه رویكرد تقریبى انقلاب، به اندیشههاى مرحوم آیت الله بروجردى باز مىگردد. هدف آیت الله بروجردى از تقریب و وحدت، نه ذوب كردن مذهبى در مذهبى دیگر، بلكه بیان مشتركات میان دو گروه اسلامى براى وحدت و همدلى امت اسلام بهعنوان یكى از راههاى قدرتمندى اسلام در مقابل دشمن مشترك مسلمین جهان بود.
ایشان تا آخرین روزهاى حیات خویش، با درك صحیح از موقعیت جهان اسلام، سعى مىكرد از عواملى كه وحدت مسلمین را به خطر مىاندازد، جلوگیرى كند و سرانجام تلاشهاى ایشان، منجر به فتواى شیخ شلتوت- رئیس دانشگاه الأزهر و مفتى اعظم مصر- مبنى بر رسمیت مذهب شیعه اثنى عشرى، جواز عمل به فقه آن همانند مذاهب اربعه و اختصاص كرسى تدریس براى مذهب تشیع بهعنوان یكى از مذاهب بزرگ اسلامى گردید. این فتواى تاریخى و در عین حال شجاعانه شیخ شلتوت، زمانى كه وهابیون متعصب عربستان، شیعه را كافر مىدانستند، تأثیر عمیقى در رسمیت یافتن تشیع گذاشت.
راهبرد وحدت جهان اسلام در منظومه فكرى امامین انقلاب
امامین انقلاب نیز همواره بهطور نظرى و عملى، پیگیر تقریب و وحدت جهان اسلام بودند و تصریح داشتند: ما با مسلمین اهل تسنن یكى هستیم؛ واحد هستیم كه مسلمان و برادر هستیم. اگر كسى كلامى بگوید كه باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید كه یا جاهل هستند یا از كسانى هستند كه مىخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنى اصلاً در كار نیست، ما همه با هم برادریم.» (صحیفه امام/ ج6/ص133).
امروز دنیاى اسلام دچار محنتهاى بزرگى است و راهحلّ آن محنتها، اتّحاد اسلامى است (27/09/1395)، آنچه امروز در درجه اولِ اولویت براى دنیاى اسلام قرار دارد، وحدت است (19/10/1393) ؛ اتحاد اسلامى، برادرى اسلامى، همبستگى اسلامى، یكى از لازمترین و واجبترین وظایف همه جوامع اسلامى است و بایستى همه به این وظیفه ملتزم باشیم (21/07/1393)، امروز نگاه دستگاه استكبار و استعمار به دنیاى اسلام، این است كه سعى مى كنند دنیاى اسلام را هرچه بیشتر از وحدتِ خود دور كنند. امروز دو اراده در منطقه غرب آسیا با یكدیگر در تعارضند: یك اراده، ارادهى وحدت است؛ یك اراده، ارادهى تفرقه است. مهمترین آمادگى امروز براى مواجههى با دشمن، عبارت است از اتّحاد بین مسلمین.» (27/09/1395)
امامین انقلاب در این موضوع، تنها به توصیه و فراخوان بسنده نكردند و به طراحى و تعیین راهبردهاى وحدت اسلامى نیز اهتمام داشتهاند كه برخى از اینراهبردها عبارت است از: نامگذارى هفته میلاد رسول اكرم به هفته وحدت»، معرفى قرآن بهعنوان محور اجتماع امت اسلامى، ابتكار روز جهانى قدس، تبیین حج ابراهیمى، معرفى جنبه وحد آفرینى عید غدیر، نامگذارى روز آتشسوزى مسجد الاقصى به روز جهانى مسجد، هشدار در رابطه با دشمن واحد جهان اسلام، افشاء و مبارزه علیه جریانهاى تفرقه افكن در جهان اسلام نظیر جریانهاى تكفیرى، اهل سنت آمریكایى، تشیع انگلیسى و.، تأسیس مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى، برگزارى كنفرانسهاى بینالمللى وحدت و
جریانهاى وحدت ستیز، از ولایتىها تا تشیع انگلیسى
در مقابل، دستهاى اندك كه با عنوان ولایتىها»، شیعه تبرّایى» و یا اسلام برائتى» با شعار صیانت از مرزهاى اعتقادى شیعه وجه تقریب را نپذیرفتند و با برگزارى آئینهاى به اسم عُمر كُشان»، یا عید اهراء (سلام الله علیها)» و یا غدیر ثانى» در روز درگذشت خلیفه دوم، مخالفت با نامگذارى هفته وحدت و تبدیل آن به اسم هفته نكبت و تعیین هفتهاى به نام هفته برائت، توهین به برخى از همسران پیامبر صلى الله علیه و آله، همچنین برجستهسازى حساسیتبرانگیز آئین شهادت حضرات معصومین علیهم السلام، ابداع دهههاى عزادارى در كنار دهه اول محرم، ترویج نوع موهن عزاداراى براى سیدالشهداء علیه السلام مثل قمهزنى، تیغزنى و. در صدد موضعگیرى ى برابر انقلاب و نظام اسلامى برآمدند.
امام راحل در پیام منشور ت به افشاء این جریان اهتمام داشتند و خطاب به نسلهاى بعدى ت چنین مرقوم فرمودند: ولایتىها» یِ دیروز كه در سكوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شكستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تكسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانى و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را مىخورند!
راستى اتهام آمریكایى و روسى و التقاطى، اتهام حلال كردن حرامها و حرام كردن حلالها، اتهام كشتن ن آبستن و حلیت قمار و موسیقى از چه كسانى صادر مىشود؟ از آدمهاى لامذهب یا از مقدسنماهاى متحجر وبىشعور؟ ! فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعنها و كنایهها نسبت به مشروعیت نظام كار كیست؟ كار عوام یا خواص؟ خواص از چه گروهى؟ از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ بگذریم كه حرف بسیار است. همه اینها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزههاست.»
رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات متعددى، امتداد این جریان به سركردگى جریان شیرازىها را شیعه انگلیسى» نامیدند و خاطرنشان كردند: امروز دو اراده در این منطقه با یكدیگر در تعارضند: یك اراده، ارادهى وحدت است؛ یك اراده، ارادهى تفرقه است. ارادهى وحدت، متعلّق به مؤمنین است؛ فریاد اتّحاد و اجتماع مسلمین از حنجرههاى بااخلاص بلند است و مسلمانها را دعوت مىكنند به اینكه به مشتركاتشان توجّه بكنند. شیعهى انگلیسى و سنّى آمریكایى مثل هم هستند؛ همه، دولبهى یك قیچى هستند؛ سعیشان این است كه مسلمانها را به جان هم بیندازند؛ این پیام ارادهى تفرقه است كه ارادهى شیطانى است؛. تِ تفرقه بینداز و آقایى كن؛ فَرِّق تَسُد». (27/09/1395)
یك عدّهاى خیال مىكنند اثبات تشیّع به این است كه انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا كند مدام بدوبیراه گفتن؛ نه، این خلاف سیرهى ائمّه است. اینكه شما مىبینید رادیوها یا تلویزیونهایى در دنیاى اسلام بهوجود مى آید كه كار آنها این است كه بهعنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّهى فِرق اسلامى بدگویى كنند، این معلوم است كه بودجهاش بودجهى خزانهدارى انگلیس است؛ این شیعهى انگلیسى است. این بدوبیراه گفتن عكس عمل مىكند. وقتى شما بدوبیراه گفتید، دُور طرف مقابل شما، یك حصارى كشیده مىشود از عصبانیّت، از احساسات، و دیگر حرف حق هم برایش قابل تحمّل نیست. گوش نمىكنند؛ آنوقت گروههاى خبیث و وابسته و مزدور و پولبگیر از آمریكا و سیا و اینتلیجنسسرویس -مثل داعش و جبهةالنّصره و امثال اینها- با استفاده از یك مشت آدمهاى عامیِ نادانِ غافل، این اوضاع را به راه میاندازند كه ملاحظه كردید در عراق و در سوریه و در جاهاى دیگر به راه انداختند؛ این كارِ دشمن است. دشمن، منتظر فرصت است؛ دشمن از هر فرصتى استفاده مىكند.» (نك: 30/06/1395).
عرصههاى نوین وحدتآفرینى
با توجه به ذات تقریبى و وحدتگراى اسلام ناب محمدى(ص) و تلاش گسترده جمهورى اسلامى براى تحقق حداكثرى وحدت جهان اسلام، علاوه بر عرصههاى فكرى و كلامى مىتوان موهبت الهى اعتصام بحبل الله را به عرصههاى دیگرى بسط داد. این عرصهها عبارت است از:
یك) وحدت در عرصه اقتصادى و علمى كه در تبادلات حوزوى و دانشگاهى و تحقیقى كه تا حدودى شكلگرفته و باید افزایش بیابد. همچنین ایران اسلامى الگوى فناورى بومى درعرصههاى مختلف را دارا است كه براى همفكرى و هم افزایى علمى جوانان جهان اسلام نقطه شروع خوبى است.
دو) وحدت در همكارىهاى اجتماعى و امدادى، كه امسال موضوع اجلاس مجازى همكارىهاى اسلامى در عرصه اجتماعى و امدادگرى و تعاون بین بلاد اسلامى است. بحران كرونا و ضعف غرب در مدیریت آن و بروز صحنههاى زشتى كه باطن غرب را نمایاند، و در مقابل زیباترین صحنهها را در جهان اسلام پدید آورد. ایران پرچمدار مواسات مؤمنانه شد و این امكان هست كه الگوهاى راهبردى و تجربیات برنامهاى خود را با سایر كشورهاى اسلامى به اشتراك گذارد.
سه) وحدت بر محور گفتمان مقاومت كه بحمدالله مرزهاى جغرافیایى و نژادى و مذهبى را درنوردیده است. هرچند مأموریت اصلى سپاه قدس، سازماندهى برون مرزى جبهه مقاومت و بسیج مستضعفین است و عمدتا فعالیتهایش شكل و رنگ نظامى دارد ولى امروز این نیروى الهى، در اذهان عمومى با رویكردهاى فرهنگى تقریبى و وحدتگرایانه نیز شناخته مىشود و این بهخاطر شخصیت الهى فرمانده شهید این نیرو یعنى حاج قاسم سلیمانى است.
مردى صاحب مكتب، كه تقوا و توكل، دشمنشناسى و دشمنستیزى، سادگى و اخلاص، رضا و حِلم، حُجب و غیرت، شهامت و آزادگى، قاطعیت و متانت، مناعت طبع و عزت نفس، تواضع و فروتنى، دلدادگى و تدبیر، دردمندى و نوازش، صداقت در قول و عمل و از همه مهمتر پیروى از دستورات دین، پایبندى به آرمان و تبعیت راستین از ولى امر مسلمین از ویژگىهاى بارزش بود، جهادگرى كه هیچ مانعى نمىتوانست او را از انجام تكلیف و وظیفه باز دارد. از ابعاد بینالمللى سردار شهید سلیمانى، نقش محورى شهید در وحدت جهان اسلام و تقریب مذاهب بود كه باید بیشتر مورد توجه و مداقه و تبیین قرار گیرد. در محضر ولایت
[ایجنا]
ریشه تاریخی اربعین/حضور جابر در کربلا/بازگشت اسیران/الحاق سرمطهر به بدن/راهپیمایی وانتفاضه اربعین
,كه ,وحدت ,اسلام ,اسلامى ,جهان , ,و در ,است كه ,جهان اسلام ,وحدت جهان ,اراده، ارادهى تفرقه ,فكرى امامین انقلاب
درباره این سایت